Bhajrangi Bhaijaan lebih menarik daripada Dilwale!

Saturday, July 16, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...


Hari ini saya pergi beraya ke Shah Alam. Agak kecewa sebab rasa macam tak berpeluang nak tengok cerita Bhajrangi Bhaijaan nanti. Tengok tu, awal-awal lagi dah salah tujuan. Nak pergi rumah orang untuk berjaya atau nak tengok cerita Hindustan?

:p

Kalau dari awal tak dapat tengok tak apa juga. Ini dah tengok sekerat jalan kemudiannya tv ditukar ke saluran lain...

Setibanya saya di rumah tuan rumah saya 'berjaya' memegang remote control tv. Dapat lah juga saya tengok permulaan filem ini yang ditayangkan di Astro Citra saluran 134. Bila masuk waktu Zohor saya pun segera lah tunaikan solat. Waktu itu cerita Bhajrangi Bhaijaan ini dah sampai babak Shahida ditinggalkan keretapi dan tengah tengok orang ramai menari sambil selfie-selfie itu bersama hero nya, Salman Khan. Dalam cerita Hindustan, memang babak yang saya kurang minat ialah babak joget-joget dan nyanyi-nyanyi ini. Lama juga lah babak Salman Khan joget-joget itu. Selesai solat, remote tv dah bertukar tangan dan saluran tv pun dah bertukar lain. Saluran kartun.

:(

Jeling-jeling jam tunggu pukul 2 petang. Mana lah tahu kalau-kalau ada yang 'terbuka hati' nak tukar kembali ke astro citra atau ke saluran tv3 yang akan tayangkan Bhajrangi Bhaijaan di slot Panggung Sabtu. Hampa juga nampaknya. Majoriti berminat dengan saluran kartun.

:(

Apa yang menariknya filem Bhajrangi Bhaijaan ini sampai saya beria-ia nak tonton? Rasanya saya terpengaruh dengan komen-komen di media sosial yang mengatakan filem menarik, lain dari yang lain, jalan cerita sedih sampai kena sediakan berkotak-kotak tisu untuk menontonnya dan macam-macam lagi komen-komen yang positif. Memang saya terpengaruh dengan komen-komen ini rasanya sebab saya bukan suka sangat tonton lakonan Salman Khan yang saya rasa selalunya berlakon tak best dan 'over'. Dan tak dapat juga tonton lakonan bersahaja dan ekspresi hebat pelakon cilik Harshaali Malhotra yang memegang watak Shahida @ Munni.

Bila jam dah tunjukkan pukul 2.30 petang saya pun tak berharap lagi. Nampaknya saya akan kekal beranggapan Salman Khan ini tak best sebab tak dapat tonton lakonannya dalam Bhajrangi Bhaijaan ini.

Tapi tiba-tiba bila jam menghampiri pukul 3 petang, harapan saya kembali bernyala. Ada 'penyelamat' yang tukar saluran tv kembali ke saluran tv3 astro citra!

Jadi saya dapatlah tengok Bhajrangi Bhaijaan dari pukul 1 hingga 1.30 petang dan dari pukul 3 hingga 4 petang. Tak tahu apa yang berlaku dari jam 1.30 hingga 3 petang.

Tak apa lah. Tunggu saja lah ulangan nya lagi nanti untuk tonton filem penuh. Kalau ada lah ulangannya.




Menonton filem ini untuk satu setengah jam pun dah cukup menyentuh perasaan. Lakonan super hebat Harshaali Malhotra, pelakon kanak-kanak yang agak mirip dengan Aaisyah, anak Che Ta itu. Pelakon dewasa yang berlakon dengan dialog yang berjela-jela pun belum tentu dapat mengusik kalbu penonton dengan lakonan yang berkesan. Ini kan pula tugas berat melakonkan watak tanpa dialog yang dilakonkan oleh seorang pelakon kanak-kanak. Memang boleh dapat anugerah pelakon terbaik!




Bhajrangi Bhaijaan lebih hebat daripada filem Dilwale. Jauh lebih seronok menonton Bhajrangi Bhaijaan berbanding Dilwale. Sinematografi dalam filem Dilwale lebih kepada hendak menggambarkan keindahan bumi Iceland dan tidak berkaitan dengan jalan cerita Dilwale itu sendiri. Filem Bhajrangi Bhaijaan menggambarkan keindahan bumi Sonamarg, Kashmir yang berkaitan dengan kehidupan Shahida dan keluarganya. Memang sangat indah. Terus rasa teringin nak ke Pakistan.





Antara babak yang mengusik jiwa ialah babak Shahida bertemu semula dengan ibunya dan babak di bahagian akhir di mana Shahida boleh bercakap ketika bertemu Bhajrangi yang hendak menyeberang sempadan kembali ke India. Nak ulas lebih-lebih pun tak pandai. Lagipun saya tak tonton filem ini secara keseluruhannya kan. :(




Baca juga:
Dilwale dan Shah Rukh Khan di hari raya...

Harap-harap akan ada ulangan filem Bhajrangi Bhaijaan ini lagi!



0 comments: