Drama Sayangku Kapten Mukhriz : Bersungguh-sungguh betul Dr Ariana ni!

Thursday, July 28, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Semalam dan beberapa hari minggu lepas saya ada ter tonton drama 'Sayangku Kapten Mukhriz' di slot Akasia. Drama Sayangku Kapten Mukhriz ini merupakan adaptasi longgar novel Anugerah Terindah karya Sophilea.

Apa itu adaptasi longgar? Saya pertama kali dengar perkataan ini sebenarnya. Bila di google, baru faham apa maksud adaptasi longgar ini.

Dalam konteks adaptasi longgar, penulis lakon layar dan pengarah hanya menggunakan situasi asal, idea cerita dan watak-watak untuk mencipta sebuah filem yang mempunyai sedikit persamaan dengan teks asal. (Sumber: sinarharian)

Jadi cerita asal dalam novel Anugerah Terindah ini hanya dijadikan asas dalam menerbitkan drama Sayangku Kapten Mukhriz dalam versi yang berbeza.

sayangku kapten mukhriz
Kapten Mukhriz ini kadang-kadang layan Dr Ariana, kadang-kadang tidak. Hmmm.....

Pertama kali menonton drama Sayangku Kapten Mukhriz, lakonan Raja Afiq sebagai Kapten Mukhriz atau Ustaz Mukhriz dan Niena Baharun sebagai Dr Ariana Dahlia ini , saya lihat seperti ada sesuatu yang lain daripada drama-drama adaptasi novel yang disiarkan sebelum ini. Seingat saya belum pernah lagi ada drama adaptasi novel yang pelakonnya menonjolkan kehidupan pasukan beruniform. Dan kalau sebut pasal drama dan pasukan beruniform, yang pertama sekali muncul di fikiran saya pasti lah drama Gerak Khas (tapi drama ini bukan adaptasi novel). Jadi bila drama Sayangku Kapten Mukhriz memilih kehidupan anggota TLDM sebagai latarbelakang drama ini, saya fikir pastinya drama ini menarik untuk ditonton.

Mungkin tak adil juga untuk saya komen lebih-lebih mengenai drama ini kerana saya tidak menonton setiap hari dan setakat ini hanya berpeluang menonton dua tiga episod sahaja. Tapi melalui dua tiga episod itu lah saya lihat hampir 99 peratus drama ini fokusnya kepada usaha-usaha Dr Ariana untuk memikat Kapten Mukhriz sahaja. Tak banyak sisi TLDM yang ditonjolkan. Rugi juga kerana tidak dimanfaatkan peluang penggambaran di pangkalan TLDM Lumut itu. Tapi mungkin juga saya yang tak menonton babak yang ada gambarkan kehidupan dan tugas kapten TLDM ini. Profesion watak Ariana sebagai doktor pun agak kurang menyerlah. Sebagai seorang doktor yang selalunya di dunia realiti digambarkan sebagai seorang yang sibuk, dalam drama ini nampak macam Dr Ariana ada banyak sangat masa lapang. Dan kebanyakan masa lapang itu gunanya untuk fikirkan tentang Kapten Mukhriz!

sayangku kapten mukhriz
Dr Ariana yang bersungguh-sungguh memikat Kapten Mukhriz!
Tapi tak ada apa nak dihairankan sangat sebenarnya sebab memang itulah trend jalan cerita kebanyakan drama adaptasi novel. Fokus utamanya masalah cinta. Tapi drama ini ialah adaptasi longgar. Macam mana agaknya cerita asal dalam novel Anugerah Terindah ini?  Nak tahu kena beli novel lah jawabnya.

Selamat menonton Sayangku Kapten Mukhriz!

Klik untuk tonton video OST Drama Sayangku Kapten Mukhriz : Anugerah Terindah (Black Hanifah)

#sayangkukaptenmukhriz
#anugerahterindah


0 comments: