Kanser hati dan perginya Pak Uda...

Monday, July 18, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Setelah kehilangan Mak Long saya yang meninggal dunia 19 tahun yang lalu disebabkan kanser, semalam Pak Uda pula meninggal dunia setelah berjuang dengan kanser hati sejak bulan Mac yang lalu.

Kanser hati.

(Saya terus teringat kepada Almarhum Tunku Abdul Jalil yang mengidap penyakit yang sama)

Apa yang menyebabkan kanser hati? Banyak maklumat yang boleh didapati jika di Google mengenai punca kanser hati. Sejenis kanser yang dikatakan kurang 'popular' jika dibandingkan dengan jenis kanser yang lain.

berjuang melawan kanser hati


Emak saya sempat bertanyakan sedikit kepada Mak Uda mengenai tanda-tanda awal kanser hati yang dihidapi arwah Pak Uda. Menurut Mak Uda, arwah Pak Uda pada mulanya hanya terasa sakit pada ulu hati yang disangkanya disebabkan oleh penyakit gastrik. Beberapa kali juga ubat gastrik dimakan namun sakit tetap tidak hilang. Setelah beberapa kali dipujuk, akhirnya arwah Pak Uda bersetuju untuk membuat pemeriksaan ujian darah di hospital. Dan keputusan ujian darah tersebut sangat mengejutkan. Doktor mengesahkan Pak Uda mengidap kanser hati tahap empat.

:(

Berdasarkan keputusan ujian darah itu, salah satu elemen/bahan/unsur protein (saya kurang jelas nama yang disebutkan oleh Mak Uda) yang terdapat dalam hati arwah Pak Uda terlalu tinggi kandungan/bacaannya berbanding orang yang normal. Bacaan yang normal ialah 5 tetapi ujian darah arwah Pak Uda menunjukkan bacaan 1300. Melihatkan keputusan ujian darah itu, doktor bertanyakan empat soalan kepada Pak Uda:
1. Adakah Pak Uda merokok?
2. Adakah Pak Uda mengambil minuman beralkohol?
3. Adakah ada di kalangan ahli keluarga yang menginap kanser?
4. Adakah Pak Uda pernah membuat pemindahan darah?

Semua jawapan Pak Uda untuk soalan-soalan di atas ialah 'Tidak'.

Emak dan saya hanya membiarkan Mak Uda bercerita dan kami bertanyakan satu dua soalan sahaja, bimbang mengundang semula rasa sedih di hati Mak Uda. Menurut Mak Uda, semuanya berlaku dengan begitu pantas sejak keputusan ujian darah diketahui pada awal bulan April. Semenjak itu tahap kesihatan Pak Uda mulai merosot, selera makan berkurang menyebabkan tubuh Pak Uda semakin kurus. Sehingga lah semalam, apabila Pak Uda menghembuskan nafasnya yang terakhir di samping Mak Uda dan anak-anaknya tatkala hujan lebat membasahi bumi jam 6.30 petang.

Baca juga :
Travelling Beruang tiba di kemuncaknya....


Dikenali sebagai seorang yang menyenangkan di kalangan saudara mara dan sahabat handai, pemergian Pak Uda pastinya amat dirasai oleh semua yang mengenalinya. Sudah tentu ketiadaan beliau akan jelas ketara bila mana diadakan kenduri kendara di kawasan perumahan nya kerana beliau merupakan seorang yang handal memasak dan sering mengetuai kerja-kerja memasak dalam setiap kenduri yang diadakan.

"Allahumma firlahu warhamhu wa`afihi wa`fu`anhu" - "Ya Allah, ampunilah dosanya, berilah rahmatMu ke atasnya, sejahtera dan maafkanlahnya."

Semoga rohnya akan dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Amin....

 

0 comments: