Rindu 'air biru' di bazar Ramadhan!

Saturday, April 30, 2016 Ana 0 Comments


Rindu 'air biru' di bazar Ramadhan!


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Pejam celik pejam celik, tinggal 32 hari saja lagi bulan Ramadhan akan menjelma. Semoga kita semua dipanjangkan usia untuk dipertemukan dengan Ramadhan yang mulia pada tahun ini, amin,,,

Kebetulan semasa memandu di Bandar Baru Bangi pada hari Rabu yang lepas, saya ternampak banner besar mengenai pendaftaran untuk tapak bazar Ramadhan telah dibuka, Mungkin telah lama banner itu di situ, saya saja yang baru perasan. Bagi para peniaga tentunya segala persiapan telah dibuat untuk memastikan tidak terlepas peluang berniaga di bazar Ramadhan. Saya masih ingat seorang sahabat yang sama-sama bekerja di pejabat dahulu sanggup mengambil cuti untuk menghadiri sesi cabutan undi tapak bazar Ramadhan oleh majlis perbandaran. Dan memang setiap tahun sahabat saya ini bersama-sama dengan suami dan rakan-rakan suaminya akan berniaga air di bazar Ramadhan.


bisnes air di bazar ramadhan
Sumber : myrujukan.com

Pada mulanya ramai kenalan di pejabat tidak percaya yang sahabat saya ini berniaga air di bazar Ramadhan. Sehinggalah ketika pejabat kami yang setiap tahun mengadakan jamuan 'raya open house' secara potluck mengagih-agihkan menu yang perlu dibawa oleh setiap seorang. Sahabat saya ini memilih untuk menyediakan minuman. Dan pada hari jamuan, memang balang air yang besar yang biasa digunakan oleh peniaga di pasar malam itu lah yang dibawa sahabat saya ini ke pejabat. Masa itu barulah semua orang percaya memang sahabat saya ini betul-betul berniaga di bazar Ramadhan selama ini!

Menurut sahabat saya ini, antara jenis air yang dijualnya ialah air tebu, air tembikai, air jagung dan satu lagi air biru yang saya lupa namanya. Seingat saya air yang berwarna biru tersebut ialah campuran beberapa jenis kordial dan perasa yang dicipta sendiri oleh sahabat saya. Air itu jugalah yang disediakannya semasa jamuan raya di pejabat dan memang mendapat sambutan hangat. Sampai sahabat saya itu kena standby di sebelah balang air nya yang sekejap saja sudah kosong itu!

Dari situ boleh nampak yang bisnes air di bazar Ramadhan memang boleh untung jika kena caranya. Bayangkan untuk jamuan di pejabat pun 'air adunan istimewa' itu sudah mendapat sambutan. tentu lah di bazar Ramadhan yang lebih ramai orang itu lebih-lebih lagi untung jualannya kan. Yang penting, perlu ada faktor penarik yang lain daripada yang lain, yang membezakan seorang penjual air daripada penjual air yang lain. Dan bagi kes sahabat saya ini, air biru istimewa itu lah yang menarik pelanggan ke gerainya!

Baca juga:
Ikan siakap bakar di bazar Ramadhan...


Bisnes air adakalanya memang kurang laku terutamanya di musim hujan. Biasalah untung rugi dalam bisnes, ditambah pula dengan fenomena El Nino yang menyumbang kepada kecelaruan cuaca kebelakangan ini. Bulan Ramadhan akan bermula pada 6/6/16 dan jika diikutkan laporan akhbar, musim panas dijangka akan berakhir pada Jun (awal atau pertengahan atau akhir Jun?) ini. Jadi, adakah bisnes air masih boleh meraih untung ketika itu?

Yang penting usaha, untung atau tidak , rezeki semua telah ditentukan Tuhan. Bagi yang berminat memulakan bisnes air sekarang atau di bulan Ramadhan nanti, mungkin boleh juga membaca artikel menarik dengan anggaran ringkas kiraan keuntungan di sini.  Atau boleh juga cuba ikuti panduan 'Bisnes Air Balang' yang disediakan oleh saudara Mizan Sulaiman. Panduan yang disediakan bukan hanya teori semata-mata tetapi penulis ebook panduan bisnes air ini sendiri telah berniaga air di bazar Ramadhan sejak tahun 2008 lagi. Teruja bila baca kisah beliau yang mendapat keuntungan lebih RM7,000 hasil berniaga air di bazar Ramadhan. Lebih menarik bila keuntungan tersebut diperolehi hanya dengan menjual 3 jenis air sahaja! Anda boleh ikuti lebih banyak panduan dan tips-tips hebat dari beliau dengan klik di sini. Turut dikongsikan beliau ialah resepi 8 jus yang terlaris di bazar Ramadhan.

Mungkin tahun ini saya akan 'turun padang' ke Shah Alam melihat sahabat saya itu berniaga air di bazar Ramadhan. Rindu pula nak minum 'air biru' yang special itu!

0 comments: