Hanya orang gila yang tiada masalah. Betul ke?

Sunday, April 24, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera.....

Hampir 5 hari tinggalkan blog. Agak blur untuk mula tulis semula. Kenapa saya agak lama tak menulis di blog?

Biasalah, hidup memang akan sentiasa ada masalah. Siapa yang tak pernah ada masalah dalam hidup? Sungguh berbahagia lah orang itu. Saya pernah dengar orang kata, hanya orang gila yang tiada masalah. Betul ke? Mungkin betul juga. Sebab orang gila tak perlu fikir nak kerja cari rezeki, tak pernah kan kita nampak orang gila berniaga atau kerja di pejabat? Ada beza ya antara orang yang gila berniaga dengan orang gila yang berniaga. Orang gila tak perlu pening nak fikir pasal makan dan minum, Kan kita kadang-kadang nampak orang gila yang cari sisa makanan dalam tong sampah? Orang gila tak perlu fikir nak beli rumah yang semakin lama semakin naik harganya, kan kita selalu nampak orang gila tidur di lorong-lorong atau bawah jambatan?

Tapi kan, kalau betul lah orang itu gila, mesti orang itu tak boleh nak fikir / tak pernah fikir pasal cari sisa makanan untuk isi perut yang lapar, atau cari tempat teduh untuk berlindung kan? Sebab kalau dikatakan gila, mesti dah tak hiraukan keadaan diri sendiri, betul? Jadi orang gila yang kita nampak cari sisa makanan atau tidur berteduh di bawah jambatan itu rasanya masih waras dan boleh berfikir untuk jaga diri sendiri. Macam mana nak tahu orang itu betul-betul gila atau tidak? Kalau ikutkan 'takrifan' saya, kalau saya nampak orang yang tak terurus dengan baju compang camping berjalan tanpa arah tuju, perkara pertama yang saya buat ialah tengok kaki orang itu. Kenapa nak tengok kaki? Sebab pada saya, kalau orang itu masih pakai selipar atau kasut atau sebarang alas kaki, maknanya orang itu bukan betul-betul gila. Sebab dia masih tahu rasa sakit jalan atas jalan raya yang panas , jadi dia cari sesuatu untuk lindung kakinya. Boleh terima ke takrifan macam ni?

Ok, macam mana boleh termasuk cerita pasal orang gila pula ni?

Berbalik pada cerita hidup dan masalah. Setelah hidup berpuluh-puluh tahun (Alhamdulillah),  saya perasan yang kita akan jadi lebih matang dalam menangani masalah. Mungkin belum betul-betul bijak dalam uruskan masalah, tapi mungkin lebih baik daripada sebelumnya. Mungkin lebih berfikir panjang dalam mencari jalan keluar dari masalah. Semuanya bergantung pada pilihan kita. Ya, kita memang tak mampu nak kawal apa tindakan orang lain dan reaksi mereka dengan masalah yang timbul antara kita dan orang tersebut. Tapi jika kedua-dua pihak mengambil sikap berkeras dan sentiasa ingin menang, maka sampai ke sudah masalah tak akan selesai. If you argue with a fool, then two fools are arguing.

cari jalan keluar dari masalah dengan cara yang lebih matang


Mengalah tak semestilah kalah. Mengalah tak semestinya bermakna kita di pihak yang salah. Kadang kala dengan mengalah itu jalan penyelesaian kepada masalah akan lebih mudah dicapai.

If you are right, there is no need to get angry. And if you are wrong, you have no right to be angry.

Sometimes the hardest person for you to correct is yourself. There's no shame in being wrong, the shame is choosing to stay wrong.

Mungkin cuaca panas ini yang sebabkan orang lebih mudah naik angin, naik darah dan naik marah? (kasihan, cuaca pula yang jadi mangsa!)


0 comments: