Kerja bertangguh tak akan menjadi!

Monday, April 18, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Kerja bertangguh tak akan menjadi. Pernah dengar kata-kata ini?

Betul ke kerja bertangguh tak akan menjadi? Mungkin betul dan mungkin juga tidak. Mungkin ada kerja yang bertangguh tapi hasilnya lebih baik (dengan syarat ada sesuatu usaha yang dilakukan semasa penangguhan itu untuk hasil yang lebih baik) dan mungkin juga ada kerja yang tak bertangguh dan siap pada masanya tapi hasil tak seperti yang diharapkan.

Kenapa ada orang yang suka bertangguh kerja (termasuklah saya!)? Banyak sebabnya, antaranya mungkin atas sebab-sebab berikut:

1. Bertangguh kerja sebab malas. Yang ini bahaya. Sikap malas kalau diturutkan memang apa kerja pun tak menjadi. Selain kerja tak siap, orang yang bertangguh kerja sebab malas juga akan dipandang negatif oleh orang lain. Orang akan mengelakkan daripada memberikan tugasan atau tanggungjawab kepada orang yang bersikap sebegini dan akhirnya akan merugikan individu itu sendiri.

Kerja bertangguh tak akan menjadi


2. Bertangguh kerja sebab harapkan orang lain akan selesaikan kerja tersebut. Yang ini pun bahaya. Tak bertanggungjawab namanya tu. Teringat kata-kata Dr Azizan Osman, lebih kurang begini bunyinya: Orang yang berjaya ialah orang yang melakukan sesuatu kerja sampai habis! Jangan mulakan sesuatu dan berhenti sekerat jalan.

3. Bertangguh kerja sebab tiada semangat atau motivasi sebagai pendorong untuk siapkan kerja tersebut. Sesetengah orang semangat buat kerja bila ada imbuhan yang dijanjikan, sesetengah orang semangat buat kerja bila ada orang yang menyokong dari belakang dan ada juga sesetengah orang yang semangat buat kerja bila ada cabaran atau desakan seperti ada dateline yang perlu dipatuhi. Semakin hampir dengan dateline barulah semakin semangat nak buat kerja. Contoh mudah ialah entry saya yang lepas mengenai sikap tunggu saat akhir untuk hantar borang cukai pendapatan.

Anda ada termasuklah dalam 3 golongan di atas (soalan untuk saya juga!)? Kalau ada, kena cepat-cepat insaf berubah (pesanan untuk diri sendiri) supaya tidak menjadi tabiat buruk yang sukar dibuang nanti!


0 comments: