Lambakan rancangan hiburan @ program realiti yang merimaskan..

Tuesday, April 26, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Ceria Popstar...
Kilauan Emas...
Gempak Superstar...
Dangdut Star..


Apa lagi 'star' atau 'kilauan' yang akan muncul selepas ini? Daripada senarai di atas, sudah cukup lengkap agaknya program hiburan untuk semua peringkat usia?

lambakan rancangan hiburan


Saya juga suka kan hiburan. Saya juga pernah jadi fanatik Akademi Fantasia sehingga sampai tahap sanggup AFUNDI suatu ketika dulu. Saya juga pernah tertonton Ceria Popstar. Saya juga follow dan tonton drama-drama di saluran Astro. Tapi sampai suatu peringkat, kadang-kadang itu saya terasa macam sudah berlebih-lebihan lambakan rancangan hiburan yang adakalanya buat saya tertanya-tanya 'adakah rakyat Malaysia sangat dahagakan hiburan hingga perlu diadakan rancangan hiburan atau program realiti yang macam tak jelas apa motifnya?'

Untuk siapa sebenarnya lambakan rancangan hiburan atau program-program realiti ini? Atas permintaan ramai kah? Untuk menaikkan rating stesen tv kah? Sebagai peluang menaikkan populariti seseorang peserta atau artis kah? Bila baca kata-kata Sharifah Amani mengenai trend sejak kebelakangan ini diadakan begitu banyak anugerah-anugerah yang lebih kepada mengangkat 'siapa yang popular' berbanding memberi anugerah kepada pengkarya dan karya yang benar-benar berkualiti, memang ada juga betulnya. Yang menang hanya dikenali kerana popularitinya dan bukan kerana berjaya memberi sumbangan atau mengangkat karya seni ke peringkat yang lebih tinggi. Kadang-kadang yang menang anugerah itu pun pelik (tapi suka!) kerana bukan saja terpilih sebagai calon tetapi dipilih juga sebagai pemenang!

Tidak dinafikan ada juga program realiti yang bermanfaat seperti yang terkini disiarkan, iaitu program Tahfiz Muda. Tak tahu kenapa, tapi saya selalu juga terfikir macam mana agaknya jika suatu hari peserta Dangdut Star bertembung dengan peserta Tahfiz Muda di Astro? Apa yang mungkin terlintas di hati peserta Dangdut Star? Ada rasa segan-segan, mungkin?

Semua di atas sekadar pendapat peribadi saya saja. Mungkin ada yang setuju dan mungkin ada yang tidak setuju, terpulang pada diri masing-masing. Hiburan sekadar kehendak atau salah satu keperluan hidup? Hiburan tidak salah asalkan tidak melampau sehingga terbit rasa merimaskan dan melemaskan, yang akhirnya akan melalaikan.



0 comments: