Kesan El Nino kepada manusia, haiwan dan alam sekitar

Friday, April 29, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera...

Alhamdulillah, kebelakangan ini kerap juga hujan di waktu petang kan. Di mulai dengan panas di waktu pagi, semakin terik di tengahari dan diikuti dengan hujan pada petangnya. Walaupun sekejap, sudah cukup untuk menyejukkan sedikit bahang cuaca panas melampau akibat fenomena El Nino ini.

El Nino bukan saja membawa bersamanya keadaan cuaca yang panas membahang tapi juga turut memberi kesan yang bukan sedikit kepada manusia, haiwan dan alam sekitar.

Antara kesannya kepada manusia ialah:
- Risiko terdedah kepada strok haba.
- Risiko terdedah kepada 'strok' wang ringgit @ strok dompet @ strok beg duit bila mana bil elektrik melambung tinggi kesan penggunaan aircond dan kipas yang lebih daripada kebiasaan.
- Risiko terdedah kepada rasa mudah naik angin @ cepat marah. Keadaan panas menambahkan stress dan kurangnya daya kawalan ke atas diri dalam keadaan marah,
- Risiko terdedah dengan ancaman haiwan berbisa yang keluar dari habitatnya untuk mencari tempat yang lebih sejuk.
- Risiko 'terpaksa' berjimat cermat menggunakan air atau mandi 2 hari sekali kerana catuan air akibat paras air di empangan yang kritikal.

bil elektrik naik mendadak ketika cuaca panas
Sumber : Utusan Malaysia


Antara kesannya kepada haiwan ialah:
- Haiwan dilanda stress bila terdedah dengan cuaca panas melampau. Pengeluaran hasil ternakan berkurangan dan penternak mengalami kerugian.
- Haiwan berdarah sejuk yang terkesan dengan cuaca panas mula keluar dari habitatnya untuk mencari tempat baru yang lebih selesa. Kesannya juga kepada manusia bila mana haiwan ini 'menceroboh' kawasan yang dihuni oleh manusia.
- Lebih masa diperlukan untuk menguruskan haiwan di zoo yang terkesan dengan cuaca panas melampau. Contohnya ialah gajah yang kebiasaannya dimandikan sebanyak 5 kali sehari kini dimandikan 10 kali sehari kerana tidak tahan cuaca panas!


ayam stress ketika cuaca panas
Sumber : Utusan Malaysia

kesan cuaca panas kepada haiwan
Sumber : Utusan Malaysia

ancaman ular ketika cuaca panas
Sumber : Utusan Malaysia



Antara kesannya kepada alam sekitar ialah:
- Berlakunya kekeringan air tasik sepertimana yang berlaku di Tasik Bukit Merah yang seterusnya menjejaskan aktiviti rekreasi dan pelancongan di tasik tersebut.
- Tanah menjadi kering kontang dan menjejaskan proses penanaman seperti padi dan buah mangga harumanis. Akibatnya pesawah kerugian berjuta-juta ringgit kerana jadual pengairan kerana kekurangan air di tasik manakala penanam mangga harumanis kerugian kerana banyak pokok tidak mengeluarkan bunga tetapi hanya mengeluarkan pucuk baru.
- Lebih tinggi risiko kebakaran hutan berlaku ketika cuaca panas sehingga menyumbang pula kepada masalah jerebu seperti yang berlaku pada 22/04/16 yang lalu.


Sebagaimana yang dilaporkan di akhbar tempatan, El Nino dijangka akan berakhir Jun ini (kalau tak silap sebelum ini dilaporkan El Nino akan berakhir pada Mac).Sehingga saat itu tiba, sama-sama lah kita bertabah menghadapi dugaan yang sementara ini dan teruskan berdoa mengharapkan yang terbaik.


0 comments: