Sukar uruskan homestay?

Tuesday, April 19, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Membaca entry saudara Eyriqazz baru-baru ini bertajuk 'Bisnes Homestay Yang Gagal' , mengenai projek homestay yang tak menjadi mengingatkan saya kepada keluhan seorang sahabat yang juga mengusahakan bisnes homestay.

Kawan saya ini mengeluh mengenai kesukarannya menguruskan homestay kerana jarak antara rumah kediaman dan homestay nya yang agak jauh. Dalam bulan lepas sahaja kawan saya ini terpaksa menolak dua tempahan homestay dari pelanggan @ tetamu. Kenapa? Kerana pelanggan tersebut call pada waktu petang dan hendak buat tempahan homestay pada malam hari yang sama. Jika kawan saya ini tinggal di sebelah homestay nya mungkin mudah untuk segera mengemas dan bersedia menyambut pelanggan tersebut. Jadi dengan berat hati terpaksa menolak. Anggap saja tiada rezeki.

Anda pengusaha homestay? Klik di sini untuk ketahui tips-tips menguruskan homestay!

Ada yang mencadangkan kawan saya ini mengupah jiran atau saudara yang tinggal berdekatan untuk mengemas homestay dan menguruskan proses check in dan check out melanggan @ tetamu homestay. Bukan tak percaya kan orang lain, cuma kawan saya lebih puas hati jika segala urusan dilakukannya sendiri. Iya lah, dia lebih tahu keadaan homestay nya, mana yang perlu dilap, mana yang perlu diberus, di mana nak letak alat itu dan ini, suis apa yang perlu dibiarkan on dan sebagainya.

Jadi terpaksa lah kawan saya ini berulang alik dari rumahnya ke homestay yang jarak perjalanan nya (sehala) mengambil masa 40 hingga 45 minit jika tiada kesesakan lalulintas. Jika sewa homestay nya untuk satu malam ialah RM300, mungkin untung bersih hanya lah RM150- RM200, setelah ditolak duit minyak dan perbelanjaan lain seperti makan dan minum.

Sampai bila agaknya mampu bertahan bisnes homestay 'jarak jauh' sebegini?

 

0 comments: