Satu pagi di Hospital Kuala Lumpur...

Monday, February 27, 2017 Ana 0 Comments



Satu pagi di Hospital Kuala Lumpur...


Assalamualaikum & salam sejahtera....


Pagi ini saya ke bahagian Ortopedik, Hospital Kuala Lumpur (HKL). Sebenarnya bila tahu perlu pergi ke Hospital Kuala Lumpur, perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah masalah letak kereta. Terbayang keadaan sesak bukan saja dengan ramai pesakit tapi juga sesak dengan kereta yang berderet-deret mencari parking.

Klinik ortopedik & traumatologi HKL


Dah laaaaaaama sebenarnya saya tak ke HKL. Kali terakhir jika tak silap dalam 2 atau 3 tahun lepas melawat makcik yang dimasukkan ke wad akibat arah beku di kepala. Sebelum itu saya pernah juga ke bahagian ICU untuk melawat kawan sepejabat yang terlantar akibat sakit 'misteri' (pada ketika itu tak tahu apa penyakitnya, hanya tahu sel-sel darah menyerang sel-sel badannya sendiri). Memang sedih betul lihat keadaan beliau ketika itu, kurus kering dan terlantar tak mampu nak berkata-kata. Jauh berbeza dengan keadaan nya ketika sihat yang mana beliau seorang yang gemar berjenaka dan mengusik kawan-kawan. Susah payah juga lah saya menahan diri daripada menangis di depan beliau yang terlantar itu. Alhamdulillah syukur sangat-sangat bila beliau akhirnya sembuh dengan izin Allah.

Berbalik kepada kunjungan saya ke HKL pagi tadi, terkejut juga bila tengok dah banyak yang berubah di HKL sebenarnya. Banyak bangunan baru seperti Kompleks Pakar dan Rawatan Harian (SCACC) (dibina pada tahun 2013) serta hospital wanita dan kanak-kanak dan tempat letak kereta bertingkat (itu pun masih banyak juga kenderaan berderet-deret mencari tempat yang kosong. Malah ada double park di mana pemilik kenderaan akan letakkan kemderaan dalam keadaan free gear untuk mudah dialihkan bila perlu) serta beberapa tapak tempat letak kenderaan telah disediakan. Ramai juga petugas trafik yang turut membantu melancarkan lalulintas. Kemudahan kerusi roda untuk dipinjam disediakan di kawasan menurunkan pesakit/penumpang dari kenderaan. Jauh betul bezanya keadaan HKL yang dulu dengan yang sekarang. HKL nampak lebih moden dan bangunan-bangunannya tak suram seperti dahulu. Dalam bangunan SCACC itu sendiri menghimpunkan pelbagai unit dan klinik pakar serta bilik seminar. Nak singgah di kafeteria bangunan SCACC tapi kafe penuh dengan pelanggan. Sempat juga saya melintasi kawasan khemah yang menjadi tempat berkumpul pihak media yang sabar menanti perkembangan lanjut kes pembunuhan Kim Jong Nam. Dalam suasana hujan lebat pagi tadi, pihak media masih setia menanti di bawah khemah yang disediakan.

Kompleks pakar dan rawatan harian HKL


Dalam keadaan orang ramai yang sibuk dengan urusan masing-masing di hospital itu, sempat juga saya berselisih jalan dengan seorang personaliti yang pernah jadi berita hangat tidak lama dulu. Beliau yang mengalami kecelaruan jantina dan telah berhijrah tetapi kemudiannya kembali kepada keadaan asalnya. Banyak kali juga saya menoleh untuk cam kan sama ada itu benar-benar beliau mana lah tahu mungkin juga pelanduk dua serupa.

Baca juga:
Bila badan tak sihat....
Satu pagi di Klinik Ortopedik...
Bahaya kurang garam dalam badan!

Pagi ini ke bahagian Ortopedik hanya diberikan tarikh untuk temujanji iaitu pada 23 Mac nanti jam 8 pagi. Melihatkan keadaan kenderaan yang banyak bila saya tiba di HKL pada jam 9 pagi tadi, mungkin untuk temujanji bulan depan saya perlu sampai ke HKL pada jam 7 pagi!

Satu pagi di Hospital Kuala Lumpur, memang banyak yang dah berubah!

 

0 comments: