Pakcik jual aiskrim dan pendapatan 4 angka...

Wednesday, February 08, 2017 Ana 0 Comments



Pakcik jual aiskrim dan pendapatan 4 angka...


Assalamualaikum & salam sejahtera.....

Jual aiskrim dekat dengan kawasan sekolah memang untung. Sambil menunggu anak saudara habis kelasnya, saya perhatikan pakcik yang jual aiskrim dengan menaiki motorsikal di luar pagar sekolah itu tak menang tangan nak layan kanak-kanak sekolah rendah yang minta aiskrim itu dan ini.

Setiap hari lebih kurang jam 12 tengahari pakcik itu akan sampai di luar pagar sekolah. Sesuai sangat waktu itu sebab pelajar sekolah sesi petang dah ramai juga yang tiba di sekolah. Sementara tunggu loceng mula sekolah bermula, kanak-kanak riang ini akan bermain kejar-kejar, tolak-tolak, pijak-pijak kasut dan baling-baling botol air mineral ('kreatif' kan budak-budak ini bila tak ada gajet di tangan?). Dah penat bermain, tak cukup dengan minum air saja, jadi pakcik aiskrim lah yang jadi 'sasaran'. Jam 12:30 tengahari nanti giliran pelajar sekolah sesi pagi yang pulang sekolah pula 'menyerbu' pakcik jual aiskrim itu,

bisnes aiskrim

Aiskrim yang jadi kegemaran kanak-kanak ini selalunya ialah aiskrim kon biskut/wafer dengan 3 skup aiskrim di atas nya. Yang ini ialah aiskrim yang murah sekali dengan harga RM1. Bagi pelajar sesi petang yang tunggu loceng kelas mula, tangan-tangan kecil kanak-kanak sekolah rendah ini hanya menghulur duit dari celah pagar sekolah dan disambut oleh pakcik aiskrim. Pakcik itu pun dah dikenali ramai dan ramai juga ibu bapa mahupun pekerja pejabat yang berdekatan akan menyapa pakcik itu bila bertemu.

Malangnya baru-baru ini pakcik aiskrim itu telah dikenakan tindakan oleh pihak penguatkuasa. Banyak mata orang ramai yang menunggu anak masing-masing hanya mampu melihat bagaimana pakcik aiskrim itu menyorong motorsikal nya dengan diiringi beberapa orang pegawai penguatkuasa.

Itu cerita sebelum tahun baru cina yang lalu.

Tapi semalam, masa saya melangkah menuju ke pagar utama sekolah, ternampak kelibat seseorang yang macam familiar. Eh, itu pakcik aiskrim itu kan? Pakcik itu berani datang jual aiskrim semula? Tak takut kena saman dengan pegawai penguatkuasa lagi ke?


"Kalau adik nak tau, pakcik kena bayar RM400 sebab nak dapatkan balik motorsikal pakcik tu. Aiskrim pakcik semua kena ambil oleh pegawai penguatkuasa, tak tahu lah apa yang dibuat dengan aiskrim-aiskrim pakcik tu...."


Lebih kurang macam itu lah maklumat yang saya dapat tahu daripada kawan-geng-tunggu-anak-balik-sekolah yang lain.

Baca juga:
Aiskrim tak laku di musim hujan?
8 jenis aiskrim yang sedap!
Mari jual aiskrim!
Cara sediakan aiskrim Malaysia dengan lebih cepat!

Daripada apa yang saya baca, dalam undang-undang pihak berkuasa tempatan, penjualan makanan dan minuman dalam lingkungan 40 meter daripada pagar sekeliling sekolah adalah dilarang bagi semua penjaja statik, penjaja beredar dan penjaja sementara. Bagi penjaja statik atau gerai sedia ada yang berlesen dalam lingkungan 40 meter dari kawasan sekolah pula dibenarkan menjual tetapi perlu patuh kepada senarai makanan dan minuman yang dilarang dijual.

Dan aiskrim ialah salah satu daripada makanan yang tidak digalakkan untuk dijual di kawasan sekolah!
bisnes aiskrim

Agak berani juga lah pakcik itu ambil risiko datang berniaga di kawasan itu sekali lagi. Nak buat macam mana kan, mungkin itu saja sumber pendapatan tetapnya.

Tapi rupa-rupanya boleh juga kalau nak jual aiskrim tanpa tunggang motorsikal ke sana sini dan bunyikan loceng atau lagu Mat Kool itu. Bukan saja tak perlu tunggang motorsikal ke sana sini malah boleh pula jual sehingga 1000 kon aiskrim dalam masa 2 ke 3 jam sahaja, Boleh dapat pendapatan 4 angka dengan jual aiskrim!

Macam tak percaya kan? Tapi itu lah yang dikongsikan dalam ebook 'Bisnes Aiskrim', khas untuk sesiapa yang ada rancang nak jual aiskrim sebagai pendapatan tambahan mahupun untuk tingkatkan lagi jualan aiskrim mereka.

Hmmm....sesuai ke agaknya saya cadangkan pakcik jual aiskrim di luar pagar sekolah itu untuk dapatkan ebook 'Bisnes Aiskrim' ini? Berminat tak agaknya pakcik itu nak tingkatkan jualan aiskrim beliau dan dapat pendapatan 4 angka dengan jual aiskrim?


😊😊😊


0 comments: