Tamat sudah Bon Appetit!

Wednesday, February 22, 2017 Ana 0 Comments



Tamat sudah Bon Appetit!


Assalamualaikum & salam sejahtera...


Drama Jepun Bon Appetit tiba di penghujungnya hari ini.

Tak perasan langsung drama ini dah nak tamat. Dengan keseluruhan episod dikatakan berjumlah 150 episod, ingatkan lama lagi nak berakhir. Betul ke dah disiarkan kesemua 150 episod agaknya?

Episod akhir Bon Appetit ini disudahi dengan pengakhiran yang menggembirakan buat Meiko bila suaminya, Yutaro yang dinanti-nantikan kepulangannya setelah dihantar ke Manchuria akhirnya muncul di depan mata. Penantian yang begitu lama buat Meiko setelah lebih 2 tahun perang tamat. 'Penantian' saya pula hingga ke akhir episod tak berkesudahan. Saya sebenarnya masih tak boleh terima kenyataan yang anak bongsu Meiko, Katsuo telah terkorban di medan perang. Saya masih ternanti-nanti dan mengharap Katsuo akan muncul dan berita kematiannya adalah satu salah faham sahaja.

episod akhir drama bon appetit
Sumber : fictionedfictionalfiction.blogspot

Episod akhir Bon Appetit ini meninggalkan banyak juga cerita yang tak habis. Cerita Fuku yang ingin lanjutkan pelajaran ke kolej, bagaimana dengan anaknya si kecil Daikichi? Cerita Taisuke dan pasukannya ke Koshien untuk perlawanan baseball, apa kesudahannya? Cerita kakak ipar Meiko, Kazue yang menuntut hak nya sebagai pemilik rumah yang didiami Meiko, berjaya kah dia? Cerita si penulis, En Muroi yang menulis kisah di akhbar berdasarkan kisah hidup Meiko, apakah kesudahannya?  Apa pula khabar keluarga Uno di Tokyo?

Sebab itu saya sangkakan panjang lagi drama Bon Appetit ini dan memang agak terkejut bila dah ditulis 'Tamat' ketika siaran episod hari ini.

Baca juga:
Drama Jepun, Meiko dan Bon Appetit...
Drama Jepun yang best suatu ketika dulu....
Ingatkan drama Bon Appetit dah tamat....
Terima kasih atas hidangan ini.....


Bon Appetit.

Saya akan rindukan Meiko dan masakannya yang pelbagai. Bon Appetit menunjukkan dengan hanya melalui makanan, sebuah keluarga dapat disatukan. Melalui makanan, satu pasukan baseball berjaya ditubuhkan. Hanya dengan kari sedap yang dimasak Meiko dapat menundukkan boss Yutaro yang garang! Melalui makanan, saat kesukaran dan penderitaan ketika hidup selepas perang dengan Amerika dapat dihadapi dengan tenang. Melalui makanan, kebencian dan sakit hati yang dialami si ibu yang kematian anak akibat perang dapat diredakan, Seperti yang dikatakan oleh Meiko (lebih kurang), bila terbayang wajah anaknya Katsuo, suaminya Yutaro dan si pemerintah Amerika ketika menikmati hidangan yang disediakannya, "Bila makan makanan yang sedap, semua orang nampak sama sahaja!"

Bon Appetit. Gochisōsama..Gochisō-san!




0 comments: