Selepas Agen Saraf VX, apa lagi selepas ini?

Saturday, February 25, 2017 Ana 0 Comments


Selepas Agen Saraf VX, apa lagi selepas ini?



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Bila tengok simbol 'Sinar X Merbahaya' di pintu bilik pusat X-Ray yang saya kunjungi pagi tadi, tak tahu kenapa terus automatik teringat pada Agen Saraf VX yang tengah heboh diperkatakan.

X-ray


Agen Saraf VX atau dikenali juga dengan 'Ethyl S-2 Diisopropylaminoethyl Methylphosphonothiolate' (teringat zaman buat eksperimen di makmal waktu subjek Kimia) dikategorikan oleh PBB sebagai senjata pemusnah besar-besaran. Bunyi nama nya pun dah menakutkan.

Antara penggunaan Agen Saraf VX sebelum ini ialah oleh kumpulan ajaran sesat pada Disember 1994 di stesen kereta api bawah tanah di Tokyo yang mengorbankan 12 nyawa.

Agen Saraf VX ini menyerang sistem saraf mangsa dengan menghentikan seluruh kelenjar otot menyebabkan mangsa letih dan sistem pernafasan gagal berfungsi. Ia dikatakan juga boleh bertahan berhari-hari lamanya dan akan terurai perlahan-lahan di dalam badan. Ini menjawab persoalan saya sebelum ini iaitu kenapa suspek wanita yang ditahan itu tidak terkesan dengan bahan kimia tersebut. Persoalan terjawab juga bila Ketua Polis Negara melaporkan bahawa salah seorang suspek wanita yang ditahan turut mengalami muntah-muntah disyaki kesan akibat terdedah kepada bahan kimia berbahaya itu. Selepas lebih seminggu baru ada kesan agen saraf tersebut pada suspek nampaknya.

Agen Saraf VX ialah bahan kimia yang terlarang di Malaysia manakala Korea Utara sendiri mempunyai simpanan lebih 4.5 juta kilogram senjata kimia termasuk agen saraf VX (sumber:Utusan Malaysia).  Negara tersebut juga tidak menyertai perjanjian di bawah Konvensyen Senjata Kimia Antarabangsa 1997 yang mengharamkan penggunaan cecair berbahaya berkenaan.

Apa pula agaknya respons Korea Utara untuk hasil penemuan terbaru dalam siasatan yang semakin rumit ini? Ternanti-nanti apa reaksi balas Duta Korea Utara dalam hal ini, adakah beliau masih akan lantang tak mahu menerima hasil siasatan PDRM? Bila dibaca dan diperhatikan tindak tanduk Duta Korea ini memang timbul rasa tak puas hati dengan lagaknya. Tapi bila terbaca laporan mengenai kemungkinan punca-punca beliau bersikap demikian, timbul pula rasa kasihan dengan apa agaknya nasib beliau selepas ini jika dipanggil pulang ke Korea Utara. Adakah senasib dengan bekas duta Korea Utara ke Malaysia sebelum ini? 😟😟😟

Bila pula agaknya Setiausaha Kedua Kedutaan Korea Utara yang diperlukan bagi membantu siasatan akan muncul untuk beri kerjasama?

Baca juga:
Detik-detik akhir itu...
Konflik Malaysia dan Korea Utara bukannya bahan gurauan!

Misteri pembunuhan semakin terbongkar sedikit demi sedikit. Cuma diharapkan pihak yang bertanggungjawab dapat mengelakkan berlakunya perkara-perkara tidak diingini seperti kebocoran rakaman mangsa ketika di KLIA2 serta percanggahan ketika memberi kenyataan kepada pihak media. Agak janggal bila pada hari ini tonton di tv, individu A bila disoal pihak media mengatakan waris mangsa akan tiba di Malaysia dalam sehari dua lagi dan tiba-tiba esoknya pula individu B dari organisasi yang sama bila ditanya oleh pihak media menafikan pula kenyataan itu.

Dengan keadaan pihak Korea Utara yang liat nak beri kerjasama dan semacam kurang 'gembira' dengan pihak Malaysia yang bersungguh-sungguh hendak menyiasat, mungkin sukar nak selesaikan misteri ini tapi tak mustahil. 'Teruja' nak tahu kesudahan pada pembunuhan terancang ini. Adakah orang yang bertanggungjawab akan berjaya didedahkan dan menerima hukuman yang setimpal?

Selepas penemuan Agen Saraf VX, apa lagi selepas ini?

Sama-sama kita tunggu dan lihat!



0 comments: