Berani cuba naik drone?

Sunday, February 26, 2017 Ana 0 Comments



Berani cuba naik drone?


Assalamualaikum & salam sejahtera....


Kaedah pengangkutan awam yang 'terkini' di Malaysia mungkin Dego Ride iaitu khidmat pengangkutan motorsikal ala Uber (ganti kereta dengan motorsikal). Di Dubai,  jenis pengangkutan terkini nya juga ala Uber, tapi bukan gunakan motorsikal. Jadi guna apa, basikal? Bukan. Guna bas? Bukan (macam mana lah agaknya khidmat bas ala Uber).

Di Dubai, perkhidmatan teksi ala Uber yang akan diperkenalkan ialah menggunakan drone.

Drone teksi di Dubai
Sumber : thecoverage.my


Bakal dibuka kepada umum pada Julai nanti, drone teksi Ehang 184 ciptaan syarikat pengeluar drone Ehang dari China boleh memuatkan seorang penumpang dengan berat 220 pound untuk jarak perjalanan yang pendek, 30 batu dan pada kelajuan 62 batu sejam. Drone teksi ini akan dikatakan dikawal menggunakan Internet 4G dan memerlukan masa selama 2 jam untuk dicaj sepenuhnya. Seperti Uber, drone teksi ini juga sangat mudah. Pelanggan hanya perlu memaklumkan/memasukkan lokasi mereka berada dan destinasi yang ingin dituju dalam aplikasi yang dimuatturun. Drone akan datang 'menjemput' pelanggan dan bergerak ke destinasi yang dituju.

Sumber : thecoverage.my


Macam-macam yang saya terfikir bila tonton video dron teksi ini.

Drone teksi ini boleh dikatakan seperti kereta terbang yang akan muncul pada tahun 2015 (tapi tak tercapai pada tahun tersebut) seperti diramalkan dalam filem Back To The Future.

Mengapa agaknya drone teksi ini tidak digunakan di China, iaitu negara pengeluarnya? Mengapa sekadar jadi pengeluar?

Meskipun telah berjaya melepasi 100 kali ujian penggunaannya dengan selamat, adakah dalam ujian tersebut turut disimulasikan situasi cemas yang mungkin boleh berlaku?  Drone teksi ini dikawal secara remote dari pusat kawalan dan dikatakan akan mendarat di tempat selamat yang berdekatan jika berlaku kecemasan. Tapi...sedangkan naik kapal terbang yang ada juruterbang itu pun kadang kala rasa cemas, macam mana rasanya naik drone teksi ini seorang diri dengan kawalan sepenuhnya di pusat kawalan. Tapi....apa nak hairan, naik LRT pun tiada pemandu kan, dan dikawal secara automatik di pusat kawalan? Rilek je orang ramai naik LRT, tak risau pun? Err, ada banyak beza ya perasaannya naik kenderaan tanpa pemandu yang bergerak di darat dengan yang bergerak di udara...

Melihat reka bentuk drone teksi ini, agak janggal melihat kipas @ propeller nya yang terletak di bahagian bawah. Macam bahaya je nak naik atau turun dari drone ini bila propeller sedang bergerak.

Macam mana agaknya rupa langit di Dubai bila drone teksi ini mula digunakan? Langit akan penuh sesak dengan drone?

Walaupun harga bagi menggunakan perkhidmatan drone teksi ini masih belum diketahui, ia dijangkakan tidak menjadi isu bagi golongan yang berkemampuan di Dubai. Selain teknologi tren Hyperloop One (sistem pengangkutan futuristik yang menjanjikan kelajuan hampir supersonik dan bakal siap menjelang tahun 2020)  yang mampu memendekkan perjalanan dari Dubai ke Abu Dhabi kepada 12 minit berbanding 2 jam ketika ini, drone teksi ini juga adalah selaras dengan misi tahun 2030 Dubai yang mahu kan 25% pengangkutan awamnya ialah tanpa pemandu @ driverless.

Anda berani cuba naik drone teksi ini?

0 comments: