4 juta pengguna 'bertuah' bakal alami gangguan bekalan air....

Thursday, December 15, 2016 Ana 0 Comments



4 juta pengguna 'bertuah' bakal alami gangguan bekalan air....


Assalamualaikum & salam sejahtera.....

Loji rawatan air henti tugas untuk kerja penyenggaraan bekalan elektrik oleh TNB. Yang diselenggara ialah pencawang elektrik tapi yang terjejas ialah bekalan air. Hmmm...ada kaitan rupa-rupanya air dan elektrik ini.

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Sebanyak 3,892,641 pengguna di Lembah Klang bakal mengalami gangguan bekalan air pada Isnin depan, melibatkan 707,759 akaun di 814 kawasan iaitu daerah Petaling, Klang, Shah Alam, Gombak, Kuala Langat, Hulu Selangor, Kuala Selangor dan Kuala Lumpur. (sumber :  Utusan Online)

Gangguan bekalan air 19 Disember 2016


Ya, saya di antara pengguna yang 'bertuah' itu. 'Tak sabar' rasanya nak lalui sekali lagi 'keseronokan'  memunggah kembali tong air yang besar itu dari stor, gigih menyimpan bekalan air dalam tong dan berjimat cermat gunakan air hingga tahap 'kedekut'.

Baca juga:
Syabas untuk Syabas!
Mana lebih stress : Tiada air atau tiada elektrik?

Tak sabar nak lalui 'keseronokan'  bila ada anak saudara yang sakit perut dan perlu guna air yang banyak, 'keseronokan' merayau ke rumah saudara mara untuk tumpang mandi dan lepas itu bertungkus lumus pula isi tong air untuk dibawa balik sebagai bekalan untuk kegunaan di rumah. Belum lagi dicampur rasa 'seronok' dan teruja masa tunggu bekalan air sampai ke rumah pada hari yang dijadualkan ada air. Dan selalunya jika dijanjikan air akan dibekalkan pada jam 4 petang, kena juga tunggu dalam 1 atau 2 jam untuk dapat bekalan air yang dibekalkan secara berperingkat-peringkat.

Maka bermula daripada masa dapat bekalan air itu, aktiviti mengisi semula segala tong air yang ada akan bermula. Sehinggalah jam 9 pagi esoknya bila bekalan air dihentikan semula. Kali ini lebih 'seronok' dan 'mencabar' sebab dalam jadual kali ini, ada 2 hari berturut-turut (21/12 dan 22/12) air tidak akan dibekalkan. Memang sangat 'menyeronokkan' dan tak sabar rasanya nak tunggu hari kejadian!





Kepada semua pengguna 'bertuah' macam saya, sama-sama lah kita bertabah menghadapi minggu depan yang mencabar ini. 

Pastikan aktiviti utama hujung minggu ini ialah dapatkan segala tong dan bekas yang boleh diisi air dan bersiap sedia simpan bekalan air sebanyak mungkin!


0 comments: