Merajuk macam budak-budak?

Monday, December 26, 2016 Ana 0 Comments



Merajuk macam budak-budak?


Assalamualaikum & salam sejahtera....


"Padan muka dia, biar dia rasa susah, baru dia tahu yang selama ni dia tak pandai jaga hati staf!"

Itu kata-kata seorang kawan lelaki saya ketika di pejabat dulu. Disebabkan pernah kecil hati dengan kata-kata bos, dia menyimpan rasa marah dan kata-kata di atas ialah tanda rasa 'gembira' beliau bila bos nya itu susah hati dengan seorang pekerja penting yang baru saja meletakkan jawatan.

"Ish, macam budak-budak lah awak ni, lama betul nak marah dan merajuk dengan bos. Tak habis lagi ke marah tu?"

"Akak, sebab saya ni bukan budak-budak lah saya still rasa marah sampai sekarang ni!"

Lama juga saya terfikir kata-kata itu.

Memang betul. Anak kecil tak pandai merajuk lama. Tak pandai nak simpan rasa marah lama-lama.
Cuba perhatikan. Apabila kita marah kan seorang anak kecil yang sepahkan barang-barang mainannya merata-rata atau merengek minta dibelikan aiskrim, lihat lah apa yang berlaku. Anak itu akan merajuk atau menangis. Duduk di tepi sudut rumah seorang diri. Tak nak 'kawan' dengan kita sebab kita tinggikan suara bila marah-marah tadi.

Tapi, tengok lah, nanti tak sampai 5 minit, anak itu akan datang semula pada kita tersenyum-senyum dan nak duduk atas riba bermanja-manja. Mula becok kembali mulutnya bertanya itu dan ini. Apa dah jadi dengan merajuk tadi? Sekejap saja dah lupa tadi tak nak 'kawan' dengan kita?

Begitulah anak kecil. Hati masih suci dan bersih dan masih belum tahu menyimpan rasa.

merajuk macam budak-budak


Berbeza dengan kebanyakan kita yang telah dewasa. Apa saja perasaan tak puas hati terhadap sesuatu perkara, pasti akan ada rasa terbuku di dada. Perasaan yang terbuku jika dibiarkan melarat dan 'dilayan' menjadi dendam yang membara. Lama-kelamaan jika perasaan itu semakin berlarutan, maka timbul pula rasa ingin membalas dendam!

Bukan kah rasa tidak puas hati dan berdendam itu lah yang jadi punca kepada peperangan-peperangan yang berlaku di dunia ini? Tidak puas hati dengan apa yang ada dan ingin lebarkan kuasa dan jajahan? Tak puas hati dengan kekayaan yang dimiliki dan hendak kaut hasil bumi di negara yang tertindas? Tak puas hati hingga berdendam yang akhirnya meletuskan perang?

Alangkah seronoknya kalau kita yang telah dewasa ini masih boleh 'kekalkan' sikap tak-merajuk-dan-marah-lama-lama-dan-berdendam seperti zaman kanak-kanak itu? Mungkinkah kita, malah masyarakat sekelling mahupun masyarakat dunia akan hidup lebih bahagia, aman dan harmoni?

Mungkin.

Mungkin ada kalanya kita perlu juga belajar sesuatu daripada anak-anak.

Mungkin ada kalanya kita perlu juga belajar merajuk cara budak-budak....





0 comments: