Bulan Disember dan pesawat yang terhempas....

Sunday, December 25, 2016 Ana 0 Comments




Bulan Disember dan pesawat yang terhempas....


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Tinggal 6 hari saja lagi menghampiri tahun baru 2017. Apa lagi peristiwa yang mengejutkan dunia bakal berlaku pada baki 6 hari ini? Dalam bulan Disember ini sahaja, banyak peristiwa berkaitan dengan pengangkutan khususnya pengangkutan udara yang berlaku:

Hari ini 25 Disember 2016, sebuah pesawat tentera Rusia, TU-154 membawa 92 orang termasuk 8 orang kru penerbangan, dilaporkan terhempas di Laut Hitam berhampiran selatan bandar Sochi di Rusia setelah hilang dari radar, 20 minit selepas berlepas. Pesawat itu dikatakan dalam penerbangan menuju ke Syria.(berita lanjut boleh dirujuk di sini)

Sumber : mstar.com.my

24 Disember 2016, negara dikejutkan dengan tragedi ngeri nahas bas ekspres di Muar, Johor yang mengorbankan 14 orang penumpang termasuk pemandu bas tersebut.Kementerian Pengangkutan telah mengarahkan pihak berkuasa yang terlibat untuk menjalankan siasatan bagi kenalpasti punca kejadian. Bagaikan mengulangi situasi yang sama ketika tragedi bas ekspres terjunam gaung semasa menuruni bukit di Kilometer 3.6 Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur pada 21 Ogos 2013 yang lalu.

22 Disember 2016, pesawat Malaysia Airlines MH1 yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Heathrow, London ke Kuala Lumpur terpaksa berpatah balik kerana masalah teknikal pada salah satu pintu pesawatnya.

21 Disember 2016, pesawat jenis Beechcraft King Air 200T milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) terhempas di Pangkalan Udara TUDM Butterworth.

7 Disember 2016, pesawat Pakistan International Airlines, penerbangan PK661 terhempas di wilayah Khyber Pakhtunkhawa ketika dalam penerbangan dari Chitral, mengorbankan 47 orang.


Selain berita nahas dan kerosakan pesawat, tak kurang menyedihkan ialah berita mengenai dakwaan para penyiasat yang mengendalikan misi mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 mengatakan bahawa pencarian selamai ini dijalankan di tempat yang salah.

Setelah 2 tahun 9 bulan berlalu, kehilangan MH370 pada 8 Mac 2014 dan misi pencarian besar-besaran yang dijalankan selama ini dijalankan di tempat yang salah?

Memang tak dinafikan bukan mudah nak cari pesawat yang hilang di lautan terbentang luas. Tapi mengenangkan segala usaha dan kos yang dibelanjakan selama 2 tahun 9 bulan mencari di tempat yang salah, belum lagi diambil kira harapan menggunung para waris yang ternanti-nanti khabar berita daripada usaha pencarian itu, sesungguhnya tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata.

Sedih. 😢😢😢

Semoga tahun 2017 bakal memberikan berita yang lebih gembira untuk semua...


 

0 comments: