Selamat Tahun Baru 2017!

Saturday, December 31, 2016 Ana 0 Comments


Selamat Tahun Baru 2017!



Assalamualaikum & salam sejahtera.....

Happy New Year!


happy new year 2017

Memang setiap kali nak sambut tahun baru, tv3 akan siarkan cerita hindustan 'Happy New Year' ya?

Saya tertengok Panggung Sabtu jam 2 petang di tv3 tadi. Cerita 'Happy New Year' lakonan Shah Rukh Khan, Automatik saya teringat setahun yang lepas. Memang saya ingat betul ini cerita yang sama disiarkan di Panggung Sabtu menjelang tahun baru 2016 yang lalu.

Dah kehabisan cerita nak disiarkan agaknya. Teringat masa zaman dulu-dulu waktu zaman hindustan jadi kegilaan ramai, penangan filem Kuch Kuch Hota Hai. Kalau setiap kali waktu hari raya, mesti penuh setiap saluran di tv dengan cerita-cerita hindustan. Sampai ada 2 hingga 3 saluran siarkan filem yang sama cuma waktu siaran saja yang berbeza. Kalau kita pergi ke zaman sebelum 'kegemilangan hindustan' pula, masa itu tv kebanyakkannya penuh dengan rancangan sarkas! Masa kecil dulu tonton sarkas di tv waktu hari raya pun dah rasa seronok dah. Tak payah nak tunggu filem-filem box office bagai. Selain sarkas, banyak juga disiarkan konsert artis luar negara yang ramai peminatnya di Malaysia. Oh ya, untuk tahun baru 2017 ini pun ada disiarkan konsert 'Backstreet Boys London Live 2013' di tv2 pada 2 Januari 2017 nanti. Ini boy band favourite ni!

Zaman sekarang? Rasanya dah banyak kurangnya demam hindustan itu, Sekarang lebih meriah dengan drama Korea, rancangan realiti dan rancangan nyanyian dan lawak jenaka yang tak henti-henti. Memang tak henti-henti. Tak perlu tunggu hari perayaan pun sudah meriah dengan rancangan-rancangan begini. Ambil contoh di satu stesen tv pun dah cukup. Daripada rancangan Akademi Fantasia, sambung pula dengan Gegar Vaganza dan disambung lagi dengan Duo Star. Selepas ini sambung pula dengan Kilauan Emas agaknya.

Di malam ambang tahun baru 2017 ini, macam-macam cara orang menyambutnya. Ada yang buat makan-makan bersama keluarga sambil tunggu detik jam 12 tengah malam. Ada yang tunggu pertunjukan bunga api di KLCC sambil count down ke tahun baru.  Tak kurang juga yang dah pun selamat berlepas ke luar negara untuk sambut tahun baru di negara orang.

Apa pun cara sambutannya diharap ia masih dalam batas moral dan undang-undang yang dibenarkan. Pastinya kita tidak mahu semata-semata inginkan sambutan satu malam tahun baru yang menyeronokkan hingga lupa diri maka segala batas susila diabaikan. Dan pastinya kita juga tidak mahu statistik kelahiran anak tidak sah taraf meningkat pada bulan September-Oktober tahun 2017 nanti.

Baca juga:
Selamat Tahun Baru 2016!

Ketika tahun 1999, melangkah ke tahun 2000 sememangnya suatu yang mengujakan. Ditambah pula ketika itu heboh dengan persediaan untuk menghadapi kemungkinan masalah y2k, iaitu salah pengiraan oleh sistem komputer disebabkan hanya 2 digit disediakan untuk tahun, dengan anggapan dua digit tersebut ialah '19'. Seolah-olah manusia itu sendiri yang mencipta sistem pun tak sangka akan sampai kepada tahun 2000 dan tiada persediaan dibuat untuk sistem.

Esok, 2017 bakal membuka tirainya. Dan sekali lagi perasaan teruja itu hadir bila memikirkan hanya tinggal 3 tahun saja lagi untuk melangkah ke tahun 2020. Tahun yang saya bayangkan di Malaysia tidak ada lagi kenderaan di jalan raya, Kesemuanya menggunakan kapal yang boleh terbang ke sana sini (ala siri kartun The Jetsons). Mana tahu, itu tidak mustahil akan jadi kenyataan. Mungkinkah masih berbaki usia untuk mengintai tahun 2020 nanti?

Doakan yang baik-baik saja untuk kita semua.

Sekarang jam dah menunjukkan tepat pukul 12 tengah malam.

Mercun dah berdentum dentam di luar sana. Percikan bunga api memenuhi ruang angkasa.

Selamat Menyambut Tahun Baru 2017!





0 comments: