Datuk nak keluarkan duit kan?

Tuesday, December 20, 2016 Ana 0 Comments


Datuk nak keluarkan duit kan?


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Hari Sabtu yang lalu saya singgah sekejap di cawangan Bank Islam untuk gunakan CDM (Cash Deposit Machine). Masih awal lagi waktu itu dan belum ramai orang yang turut gunakan CDM dan ATM yang disediakan. Tapi yang pastinya ramai orang yang sedang beratur di depan pintu bahagian kaunter yang masih belum dibuka lagi itu. Tak syak lagi, ini mesti beratur nak tukar kad debit baru lah ni!

Mesin atm dan cdm bank islam
Sumber : theatmmachines.blogspot.my

Lepas gunakan CDM tersebut, saya beralih pula ke mesin ATM yang bersebelahan. Pada masa yang sama, masuk 2 orang lelaki, seorang muda dan seorang lagi agak berusia. Disebabkan jarak yang dekat, saya pun terdengar perbualan mereka.

Lelaki A : Yang mana satu  nak guna ni?

Lelaki B : Datuk nak keluarkan duit kan? Guna yang ni. (sambil tunjukkan mesin CDM kepada Lelaki A)

Dalam hati saya rasa nak tegur. Salah tu. CDM itu untuk masukkan duit)


Lelaki A : Ni dia tulis apa ni? (sambil baca nota di mesin CDM tersebut. Nota yang tulis CDM itu hanya terima jenis-jenis duit yang tertentu saja)

Lelaki B : Oh itu dia bagitahu yang mesin ni akan keluarkan duit 5 ringgit, 10 ringgit, 50 ringgit, macam tu la.

Eh, pakcik (Lelaki B) ni. Dah lah salah info, tapi tetap dengan yakinnya bagitahu info salah tu pada Lelaki A yang dipanggilnya Datuk itu. Saya rasa Lelaki B ialah pemandu peribadi kepada Lelaki A berdasarkan baju  yang dipakainya kelihatan seperti seragam yang biasa dipakai oleh pemandu.

Melihatkan Lelaki A sudah seperti nak masukkan kad ATM nya dalam CDM, saya yang masih belum selesai urusan di ATM hendak saja cepat-cepat maklumkan perkara sebenar. Mujur ada pengawal Bank Islam yang rupa-rupanya turut sama mendengar perbualan 2 lelaki itu telah menegur dan tunjukkan mesin ATM yang sepatutnya digunakan.

Terfikir pula saya macam mana Lelaki A yang bergelar Datuk itu boleh tak kenal yang mana satu ATM dan mana satu CDM? Mungkin ke Datuk itu jarang atau tak pernah keluarkan duit guna ATM?  Kalau tak pernah keluarkan duit guna ATM, takkan Datuk itu pergi ke kaunter setiap kali nak keluarkan duit dari bank? Atau mungkin juga Datuk itu hanya gunakan kad kredit saja agaknya? Tapi tak kan semua urusniaga guna kad kredit? Takkan bayar bil di kedai mamak pun guna kad kredit? Eh, takkan Datuk makan di kedai mamak pula kan?

Mungkin juga sebelum ini anak atau isterinya yang bantu keluarkan duit dari ATM. Hehehe, perkara seperti itu pun saya nak menyibuk fikir panjang.

Orang kaya ini mungkin lain cara simpan dan belanja duitnya. Mungkin dalam setahun hanya kurang 5 kali 'cucuk' duit di ATM. Selebihnya guna kad kredit atau sign cek saja agaknya. Beza sangatlah dengan orang kurang kaya macam saya, dalam setahun tak terkira berapa banyak kali cucuk duit di ATM. Cucuk banyak kali bukan sebab banyak duit tapi nak check dah ada duit masuk akaun atau masih ada lagi ke baki duit dalam akaun!

Apa-apa pun, sebenarnya penting juga Datuk itu ambil tahu macam mana rupanya mesin ATM....

 

0 comments: