Jom banyakkan berdoa hari ini!

Friday, December 23, 2016 Ana 0 Comments



Jom banyakkan berdoa hari ini!



Assalamualaikum &  salam sejahtera...

Salam hari Jumaat, salam sayyidul ayyam. Jom kita perbanyakkan berselawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw...

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ



Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.



Doa itu senjata orang mukmin.
Kita ada sesuatu hajat yang besar, ada sesuatu yang kita harapkan sangat pertolongan daripada Allah. Kita pun berdoa. Doa minta hajat dimakbulkan.

Kita ada masalah. Masalah yang nampak macam tak ada jalan penyelesaian. Kita buntu, Kita pun berdoa. Doa minta ditunjukkan jalan terbaik untuk keluar dari masalah.

Kita ada 2 pilihan di tangan. Tak tahu nak pilih yang mana satu. Kedua-dua pilihan nampak menarik. Kedua-duanya nampak bagus. Tak mungkin untuk kita pilih kedua-duanya. Kita pun berdoa. Doa minta Allah tunjukkan pilihan yang terbaik untuk kita.

Kita ada buat salah hari ini. Kesalahan yang besar. Sangat besar sampai hari-hari kita fikirkan pasal kesalahan itu, Tak boleh tidur malam dibuatnya, Kita pun berdoa. Doa mohon diampunkan dosa dan dihindarkan dari ulangi kesalahan yang sama.

Hari-hari kita berdoa. Kita yakin yang doa kita didengari oleh Allah Yang Maha Esa.

Bila doa kita masih belum dimakbulkan, apa yang perlu kita buat? Berhenti berdoa? Berhenti berharap?

Tak.
Kita tak akan berhenti berdoa. Kita akan terus berdoa dan berdoa dan berdoa.

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ 
"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran" (Surah Al-Baqarah : ayat 186)

Saidina Ali bin Abi Talib gembira bila doa nya dimakbulkan oleh Allah tetapi 10 kali ganda lebih gembira bila doa nya tidak dimakbulkan. Kenapa? Kerana doa yang dimakbulkan itu adalah doa pilihan beliau. Tetapi bila doanya tidak dimakbulkan, itu adalah pilihan Allah untuk beliau. Dan semestinya pilihan Allah itu yang terbaik.

Allah sentiasa mendengar doa hambanya
Sumber : FB Nour Academy


Tugas kita hanya berdoa dan meminta (tentu sekali disertakan dengan usaha). Yang menentukan makbul atau berhasilnya usaha kita itu hanya Allah Yang Maha Berkuasa (ingatan untuk diri saya sendiri).

InsyaAllah...dengan pemikiran begini, kita akan lebih kuat berusaha, tidak mudah putus asa dan sentiasa berfikiran positif....



0 comments: