Antara WhatsApp dan WhatsFake...

Wednesday, December 28, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera.....


Saya baru tahu mengenai aplikasi WhatsFake hari ini setelah dikongsikan oleh Cikpuan Siti Rahmah Mohd Noor di FB nya (follow FB beliau di sini) hari ini.

Beliau ialah seorang ejen buku yang sangat aktif dan pantas menguruskan pesanan buku daripada pelanggan. Saya beli buku daripada beliau dan buat bayaran online pada hari Ahad. Pada hari Ahad itu juga beliau ke pejabat pos (saya baru tahu masa itu ada pejabat pos yang buka pada hari Ahad) untuk uruskan penghantaran. Dan pada hari Isnin saya dah terima buku yang dipesan. Pantas!

Ok, berbalik kepada aplikasi WhatsFake tadi.

Anda pernah dengar pasal WhatsFake?

WhatsFake tiada kaitan dengan pengeluar aplikasi WhatsApp yang diperkenalkan pada tahun 2009 (sebelum diambil alih oleh Facebook pada tahun 2014)  walaupun kalau kita tengok skrin perbualan WhatFake ini 100% saling tak tumpah dengan WhatsApp. Anda boleh 'cipta' satu sesi perbualan dengan menggunakan aplikasi WhatsFake, di mana anda boleh jadi penghantar (sender) mesej dan pada masa yang sama anda juga boleh jadi penerima (receiver) mesej dalam perbualan yang sama. Senang cerita, dalam kata ringkasnya dengan menggunakan WhatsFake, anda sebenarnya sedang 'berlakon' jadi dua orang yang berbeza dalam satu sesi chatting ala WhatsApp. Anda yang hantar mesej dan anda juga lah yang terima dan jawab mesej tersebut.

antara whatsapp dan whatsfake


Apa pula faedahnya berlakon atau cakap seorang diri dalam WhatsFake ini? Jenuh juga saya fikir-fikir apa manfaat atau kegunaan WhatsFake ini.

Saja nak seronok-seronok tulis perbualan palsu?

Err..tang mana yang seronoknya?

testimoni palsu guna aplikasi whatsfake
Sumber :  FB Cikpuan Siti Rahmah Mohd Noor


Daripada skrin contoh yang dikongsikan oleh Cikpuan Siti Rahmah, salah satu kegunaan (atau salah guna??) WhatsFake ini ialah untuk cipta perbualan mengenai testimoni sesuatu barangan. Di zaman segalanya jual dan beli secara online ini, setiap peniaga online pastinya ada cara masing-masing untuk menarik pelanggan. Contohnya seorang peniaga online A, yang jual produk untuk kuruskan badan, XYZ. Dalam ribuan produk kesihatan dan kecantikan yang dijual secara online, apa yang boleh buatkan bakal pembeli tertarik nak beli produk kuruskan yang dijual oleh peniaga A? Selain harga yang berpatutan pastinya bakal pelanggan nak tahu sama ada sebelum ini ada tak pelanggan yang telah berjaya kuruskan badan setelah gunakan produk XYZ. Cara mudah yang selalu digunakan oleh kebanyakan peniaga online untuk buktikan produknya lah yang terbaik ialah dengan dapatkan testimoni pelanggan melalui WhatsApp.

Betul ke semua testimoni WhatsApp yang kita lihat selama ini ialah ialah testimoni daripada pelanggan sebenar? Harap-harapnya tiada peniaga yang buat testimoni palsu atau lebih teruk lagi guna aplikasi WhatFake ini dan reka dialaog seperti bercakap seorang diri hanya untuk tarik pelanggan!

Selain kemungkinan orang akan gunakan aplikasi ini untuk buat testimoni palsu, saya teringat juga ada kes (gossip?) mengenai perbualan WhatsApp antara artis lelaki dan perempuan yang digossipkan bercinta. Skrin perbualan WhatsApp itu siap telah di screenshot kan dan disiarkan di sebuah akhbar tempatan. Mungkin tak perbualan itu juga hasil daripada WhatsFake atau aplikasi yang sewaktu dengannya?

Testimoni palsu, perbualan palsu. Ok, sampai sekarang saya masih tak dapat fikir apa kebaikan aplikasi ini. Teringin nak tahu apa yang difikirkan oleh pencipta aplikasi WhatsFake yang sangat 'kreatif' dan sangat 'out of the box pemikirannya ini semasa cipta aplikasi tersebut. Apa agaknya tujuan sebenar cipta WhatsFake ini. Macam tak logik pula sekadar nak seronok-seronok.

Jika WhatsApp menjadi 'sumber ilham' kepada penciptaan WhatsFake, bagaimana pula agaknya dengan WeChat, Line dan aplikasi pesanan yang lain, mungkin telah ada juga aplikasi 'seronok-seronok' yang telah dicipta untuk aplikasi-aplikasi pesanan suara ini.

Mungkin ada faedah aplikasi WhatsFake ini yang saya tak nampak? Macam tak ada faedah saja (malah boleh timbukan masalah pula!) aplikasi ni.

Kan?








0 comments: