Teksi, Uber, GrabCar dan fobia...

Tuesday, December 27, 2016 Ana 0 Comments


Teksi, Uber, GrabCar dan fobia...


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Teksi, Uber dan GrabCar. Ketiga-tiganya tawarkan perkhidmatan yang sama iaitu untuk membawa penumpang dari satu tempat ke satu destinasi yang dituju di mana tambang yang dikenakan telah dipersetujui atau mengikut caj meter yang digunakan.

Teksi, Uber dan GrabCar
Sumber : spadnews.blogspot.my

Saya dah laaaaaaaaama tak naik teksi. Kali terakhir naik teksi mungkin 3 atau 4 tahun yang lepas. Fobia nak naik teksi pun ada juga. Puncanya ialah disebabkan peristiwa 2 orang kawan yang ketika itu sama-sama mengikuti program matrikulasi di UKM disamun ketika menaiki teksi. Walaupun bukan saya yang kena samun tapi sampai ke hari ini masih fobia sebab teringat-ingat lagi bagaimana kawan saya itu menceritakan pengalaman menakutkan itu, siap dengan bukti kesan luka di tangannya 'hadiah' daripada si penyamun sebab banyak songeh tak nak serahkan barang berharga. Selepas bertahun-tahun peristiwa itu berlalu pun masih ada rasa takut nak naik teksi walaupun berteman.

Tapi kes samun itu mungkin hanya kes terpencil. Kebetulan malang tidak berbau buat kawan-kawan saya itu pada hari tersebut.


Perkhidmatan Uber dan GrabCar saya masih belum cuba. Kecanggihan teknologi yang memudahkan tempahan melalui aplikasi di handphone menjadikan Uber dan GrabCar kini jauh mengatasi permintaan untuk teksi. Kasihan juga bila melihatkan puluhan (atau mungkin ratusan?) teksi sewa yang tersadai setiap kali saya melalui tempat 'simpanan' teksi sewa ini di Setiawangsa. Kelebihan utama Uber dan GrabCar ini selain daripada mudah ditempah, sudah pasti lah faktor bayaran tambang yang telah diketahui terlebih dulu selain harga tambang yang lebih murah serta ada promosi diskaun yang ditawarkan pada tempoh-tempoh tertentu. Uber dan GrabCar juga dikatakan lebih terjamin keselamatannya kerana maklumat lengkap pemandu dapat diketahui lebih awal oleh penumpang yang membuat tempahan (adakah ini buat saya rasa lebih selamat berbanding naik teksi? Err...tak juga...) Tapi saya ada terbaca juga kes di mana penumpang mengadu yang mana ketika buat tempahan, maklumat pemandu Uber atau GrabCar (maaf, tak ingat pula yang mana satu) itu ialah seorang pemandu lelaki tetapi yang datang menjemput penumpang ialah pemandu perempuan.


Uber dan GrabCar kini jadi pilihan ramai bukan saja bagi penumpang tapi bagi individu yang ingin tambah pendapatan, Jadi pemandu secara part time untuk beberapa jam setiap hari dalam sebulan pun dah boleh dapat pendapatan empat angka (rujuk di sini). Hanya gunakan kenderaan sendiri yang berumur di bawah 7 tahun. Di situ saja dah boleh jimat berbanding teksi yang disewa. Selain jadi pemandu Uber, ada juga cara lain untuk tambah pendapatan melalui Uber tanpa perlu jadi pemandu. Macam mana pula tu? Boleh baca lebih lanjut dalam ebook 'Rahsia Uber'  tulisan Nik Razman Nik Daud, klik disini.




Pak cik saudara saya ialah seorang pemandu teksi. Begitu juga dengan anak lelakinya iaitu sepupu saya juga seorang pemandu teksi. Jiran saya juga seorang pemandu teksi, iaitu teksi eksekutif yang selalu ambil penumpang di lapangan terbang itu. Disebabkan kepopularan Uber dan GrabCar yang menjadi pilihan ramai berbanding teksi pada hari ini, pak cik saya kini mengusahakan bengkel baiki kenderaan secara kecil-kecilan. Sepupu saya itu pula kini berniaga makanan di sebuah kafe di sebuah pusat pengajian. Jiran saya itu pula masih lagi bertuah dan mewah rezekinya sebagai pemandu teksi.

Adakah lama kelamaan perkhidmatan teksi akan pupus dan diganti dengan Uber dan GrabCar sepenuhnya?

Adakah tidak akan ada lagi kelibat teksi di jalan raya sebagaimana hilangnya kelibat bas mini yang 'menghiasi' jalan raya suatu ketika dulu?




0 comments: