Bayaran BR1M diawalkan sempena Hari Raya Aidilfitri

Saturday, June 11, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Pagi ini semestinya pagi yang menggembirakan bagi mereka yang layak menerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M). Kerajaan mengumumkan pembayaran BR1M peringkat ketiga akan diawalkan pembayarannya kepada 15 Jun ini. Mengikut jadual asal, bayaran peringkat ketiga adalah pada 23 Jun 2016.

Bayaran awal BR1M ini bertujuan untuk membantu mereka yang layak menerima BR1M untuk membuat persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Bayaran akan dikreditkan terus ke akaun penerima dan surat kelulusan akan diposkan ke alamat penerima untuk ditunaikan di cawangan BSN bagi mereka yang tidak mempunyai nombot akaun bank. Sekarang pertanyaan  boleh lah menghubungi talian bebas tol 1800-88-2716 atau emel ke br1m@treasury.gov.my.


bayaran ketiga BR1M 2016 diawalkan sempena hari raya
Sumber : Utusan Malaysia

Bagi individu yang permohonan BR1M nya gagal atau ditolak atas sebab-sebab tertentu, permohonan untuk membuat rayuan telah pun ditutup pada 15 April yang lalu. -Keputusan atau semakan kelulusan permohonan rayuan BR1M akan diketahui pada minggu ketiga bulan Jun ini. Masih sempat lagi jika merancang untuk gunakan wang bantuan ini untuk membuat persiapan raya.

RM250 mungkin kecil jumlahnya bagi mereka yang berpendapatan tinggi. Tapi bagi yang berpendapatan kecil, RM250 itu besar ertinya. Mungkin bagi sebuah keluarga dengan 5 orang anak, jumlah itu tak mampu untuk belikan setiap ahli keluarga sehelai baju baru, tapi sekurang-kurangnya dapat dijadikan duit belanja dapur untuk menyediakan hidangan di pagi raya nanti.

Bayaran awal BR1M dan bantuan khas RM500 untuk penjawat awam (dan RM250 untuk pesara) sempena Hari Raya Aidilfitri memang menggembirakan mereka yang layak menerima nya. Bagaimana pula dengan mereka yang tidak tersenarai sebagai penerima BR1M dan bagi pekerja swasta? Bersyukur lah dengan apa yang ada......

Baca juga:
Rayuan permohonan BR1M 2016 bermula 15 Mac 2016 hingga 15 April 2016
Duit BR1M dah masuk ke belum?



 

0 comments: