Puasa, kurangkan berat badan dan RM55,646...

Wednesday, June 01, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hari ini 1 Jun. Tinggal kurang 5 hari lagi untuk umat Islam menyambut bulan penuh keberkatan, bulan Ramadhan. Semoga kita semua dipanjangkan usia dan berkesempatan untuk meraih ganjaran pahala di bulan yang mulia ini. InsyaAllah.

Bulan puasa adalah peluang untuk sistem pencernaan kita mendapat sedikit masa rehat setelah sepanjang tahun bekerja keras untuk memproses segala yang kita makan dan minum selama ini. Tempoh lebih 13 jam menahan makan dan minum ketika berpuasa sebulan di bulan Ramadhan seharusnya dimanfaatkan sebaik-baiknya bagi melatih diri kita untuk mengurangkan makan dan mengamalkan pemakanan seimbang. Tapi selalunya apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila waktu berbuka dijadikan masa untuk 'membalas dengan' atau waktu untuk meng qada semula sarapan pagi dan makan tengahari. Akibat nya, objektif berpuasa sebagai salah satu rukun Islam yang lima itu sendiri tidak tercapai dan manfaat kesihatan pun tersasar.

Kawal selera makan di bulan puasa
Segalanya nampak menyelerakan di bulan puasa...

Berpuasa mampu kurangkan berat badan
Mampukah kurangkan berat badan di bulan puasa?

Sebuah hospital di Abu Dhabi menawarkan wang sebanyak 50,000 dirham (RM55,646) kepada sesiapa yang sanggup menyahut cabaran mengurangkan berat badan sebanyak 15kg sepanjang bulan Ramadhan ini. Individu yang berminat perlu mendaftar kan diri mereka dan sepanjang cabaran itu berlangsung pihak hospital akan membantu dari segi pemakanan, senaman dan cara mengelakkan tekanan. Tawaran yang telah pun bermula pada 29 Mei yang lalu adalah sebahagian daripada kempen menggalakkan cara hidup sihat di kalangan masyarakat.

Kempen turunkan berat badan
Sumber : Utusan Malaysia
Menarik juga. Tawaran wang sebagai motivasi untuk kurangkan berat badan, di samping mengambil kesempatan kurangkan berat badan ketika berpuasa. Cuma diharapkan niat untuk berpuasa itu tidak lah berubah menjadi niat untuk kurus semata-mata. Kalau tidak ada tawaran begini sekalipun sememangnya berpuasa dapat membantu dalam mengurangkan berat badan jika kena dan betul caranya.

Selain matlamat utama mengejar ganjaran pahala yang berlipat kali ganda, tak salah jika bulan puasa juga dijadikan bulan untuk berlatih memulakan cara hidup yang sihat dan pemakanan yang seimbang untuk kurangkan berat badan. Mungkin kita tiada tawaran wang sebagai motivasi untuk kurangkan berat badan, tapi rasanya boleh juga kalau kita jadikan baju raya sebagai sumber inspirasi. Jika sekarang kita pakai saiz XL, apa kata kita cuba beli baju raya bersaiz L. Saya tidak lah hendak menggalakkan anda berpakaian ketat dan sendat.  Teruskan amalan pemakanan seimbang di bulan puasa dan tetapkan target untuk muat pakai baju saiz L itu di pagi raya nanti. Mesti kita akan cuba sedaya upaya untuk kurangkan berat badan supaya muat pakai baju raya itu nanti kan.

Bagi kita yang berlebihan berat badan, mampukah kita mengurangkan sehingga 15kg berat badan di bulan puasa nanti?

Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan!

***Tapi kan, tak terlalu drastik ke turun 15kg berat badan dalam masa sebulan?***


0 comments: