Ringan di lidah tapi.....

Friday, March 24, 2017 Ana 0 Comments



Ringan di lidah tapi.....



Assalamualaikum & salam sejahtera....


Salam hari Jumaat, salam sayyidul ayyam. Jom kita perbanyakkan berselawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad saw...

اللَّÙ‡ُÙ…َّ صَÙ„ِّ عَÙ„َÙ‰ Ù…ُØ­َÙ…َّدٍ ÙˆَعَÙ„َÙ‰ آلِ Ù…ُØ­َÙ…َّدٍ



Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya

Sabar itu separuh daripada iman. Cakap memang mudah, tapi nak betul-betul amalkan sikap sabar itu tak semua orang mampu.

Sabar menjaga orang sakit

Pagi semalam setelah selesai urusan di Klinik Ortopedik Hospital Kuala Lumpur, sebelum pulang, saya menuju ke kaunter/meja kecil di sebelah kiri pintu masuk bangunan SCACC itu untuk memulangkan kerusi roda yang dipinjam. Untuk pinjam kerusi roda tersebut perlu ditinggalkan kad pengenalan atau tanda pengenalan lain seperti lesen memandu yang akan dipulangkan setelah kerusi roda itu kita pulangkan semula di tempatnya. Dalam pada saya sedang menyimpan kad pengenalan di dalam beg duit, tiba-tiba kedengaran suara kuat menjerit...

"Lepas lah tangan tu! Hoi, lepas kan lah tangan tu!!"

Saya menoleh ke belakang mencari-cari empunya suara itu. Milik seorang lelaki yang berkaca mata. Usia dalam lingkungan 40-an dan sedang memapah seseorang (mungkin seorang pesakit) yang tangannya kelihatan berbalut untuk masuk ke dalam teksi yang menunggu. Lelaki yang dipapah itu tidak bergerak. Tangannya masih memegang bahagian atas pintu teksi itu, seperti tidak yakin untuk masuk dan duduk di ruang penumpang hadapan teksi tersebut.

Saya percaya pada ketika itu semua mata mereka yang berada di luar bangunan SCACC itu sedang memerhatikan situasi tersebut. Seorang pak cik yang agak berusia dengan topi keledar tersarung di kepala menghampiri lelaki yang menjerit itu bertanyakan sesuatu. Pada ketika ini, lelaki yang dipapah itu telah selamat berada di dalam teksi. Si lelaki yang menjerit sudah nampak kurang tertekan dan kelihatan beliau berkata sesuatu kepada pak cik yang menghampirinya itu sambil menggeleng-gelengkan kepala.

Jika melihat dari jauh, apa yang saya kira berlaku ketika itu ialah si pesakit yang tangannya berbalut itu mungkin kurang yakin nak duduk atau mungkin rasa posisinya masih belum selesa untuk duduk di kerusi penumpang hadapan teksi tersebut. Mungkin sebab itu dia masih tidak melepaskan tangannya yang masih berpaut pada pintu teksi itu. Si lelaki yang memapah (yang menjerit) itu pula mungkin sudah agak kurang sabar, mungkin juga penat menguruskan pesakit tersebut dan mungkin (pada ketika itu) menjerit itu saja lah caranya untuk beliau segera menguruskan keadaan pada masa itu.

Ya, memang bukan mudah menguruskan orang yang sakit.

Sabar menjaga orang sakit

Orang yang sakit kebiasaannya menjadi lebih sensitif. Kadangkala jika tersilap sedikit malah untuk seremeh-remeh perkara sekalipun, si pesakit akan mudah kecil hati dan merajuk. Mahu tak mahu, si penjaga perlu jadi lebih 'kental' dan tidak mudah ambil hati dengan rajuk si pesakit.

Orang yang sakit biasanya inginkan lebih perhatian. Kadangkala perkara mudah yang mampu dilakukannya sendiri pun akan dimintanya pertolongan orang lain dengan tujuan untuk dapatkan lebih perhatian. Mahu tak mahu, si penjaga perlu faham dengan keadaan ini dan tidak mudah melabel pesakit sebagai mengada-ngada.

Orang yang sakit biasanya banyak berfikir tentang penyakit yang dihidapinya dan mungkin juga banyak mengeluh dan bimbang sentiasa. Mahu tak mahu, si penjaga perlu rajin 'melayan' atau bersembang dengan si pesakit untuk mengalihkan fikirannya daripada perkara-perkara yang merisaukan.

Baca juga:
Satu pagi di Klinik Ortopedik...
Satu pagi di Hospital Kuala Lumpur...

Dalam situasi pagi tadi, tak ada sesiapa pun yang bersalah. Si pesakit dengan sakitnya dan si penjaga dengan penatnya.

Untuk kedua-duanya, apa yang mampu diucapkan oleh orang di sekeliling hanya lah banyakkan bersabar.

S A B A R. Ringan di lidah tapi berat untuk dilaksanakan.

Apa yang pasti, hari ini kita membantu jaga orang yang sakit, di masa hadapan bila tiba giliran kita, InsyaAllah akan ada yang sudi untuk menguruskan.....

😊😊😊


0 comments: