Pertama kali tengok terbang lintas pesawat pejuang!

Wednesday, March 29, 2017 Ana 0 Comments


Pertama kali tengok terbang lintas pesawat pejuang!


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Apabila saya baca laporan malam semalam mengenai kumpulan pesawat pejuang Black Eagles, T-50 milik tentera udara Korea Selatan akan membuat terbang lintas di KLCC hari ini, rasa macam teruja nak pergi tengok. Ya lah, nak ke Pameran Antarabangsa Maritim dan Aeroangkasa di Langkawi (LIMA'17) pada 21 hingga 25 Mac yang lalu tak berkesempatan pula. Kali ini dah dekat, di KLCC. Tapi sayangnya terbang lintas di KLCC ini dibuat pula bukan pada hujung minggu, jika tidak memang saya dah awal-awal lagi tercegat di KLCC pagi tadi.

Ini adalah kali pertama Korea Selatan menyertai LIMA'17 dan pasukan supersonik Black Eagles adalah antara yang paling mencuri perhatian di pertunjukan udara dwi-tahunan di Langkawi itu. Selepas terbang lintas di KLCC, pesawat tersebut akan meneruskan perjalanan ke pangkalan tentera udara Republik Korea (ROKAF) di Gangwon, Korea Selatan.

Kira-kira jam 10.45 pagi tadi, tiba-tiba terdengar 'deruman' enjin yang kuat betul bunyinya memenuhi ruang langit di sekitar kawasan tempat tinggal saya. Apa lagi, terus saja saya berlari keluar rumah dan mendongak ke langit. Wah, pesawat pejuang itu terbang lintas atas rumah saya lah!

Kekaguman melihat formasi aksi aerobatik yang dilakukan oleh 9 buah pesawat pejuang tersebut buatkan saya terlupa saya sedang berdiri di tengah-tengah panas terik. Deruman enjin yang sangat kuat hinggakan apabila pesawat dah terbang jauh pun bunyinya masih kedengaran jelas. Banyak kali juga pesawat-pesawat itu terbang lintas di sekitar 'langit' di kawasan perumahan saya dan akhirnya tidak lagi kelihatan setelah 20 minit kemudian. Pertama kali saya tengok pesawat pejuang seperti 'betul-betul' di atas kepala saya memang rasa sangat teruja. Itu baru tengok terbang lintas saja, kalau betul-betul berada di LIMA'17 pasti pengalamannya lebih menarik!

Ketika tenggelam dalam rasa kekaguman itu, satu perkara yang paling merugikan ialah saya boleh pula terlupa nak tangkap gambar! Apabila tersedar, baru lah kelam kabut capai handphone dan hasilnya hanyalah gambar pesawat-pesawat yang sedang terbang lintas nampak macam gambar nyamuk saja 😞😞😞


terbang lintas pasukan black eagles korea selatan

Kecewa. Tengok video-video lintas terbang yang diupload di YouTube saja lah nampaknya.

Gambar-gambar di bawah yang dikongsikan di laman siakapkeli.my ini sangat menarik!


terbang lintas pasukan black eagles korea selatan
Sumber : siakapkeli.my

Pertama kali tengok terbang lintas pesawat pejuang dan saya sangat teruja. Harap-harap ada rezeki nak ke Langkawi pada bulan Mac tahun 2019 nanti!

😊😊😊

 

0 comments: