Sayang tak bertempat!

Tuesday, May 09, 2017 Ana 0 Comments


Sayang tak bertempat!


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Ingat lagi saya pernah cerita mengenai rumah yang saya refinance sekitar 2 tahun yang lalu?

Rumah yang terletak di Bangi itu saya beli pada tahun 2007. Masuk tahun ini dah 10 tahun usianya. Dalam tempoh 10 tahun itu hanya satu malam saja saya pernah bermalam di sana. Selebihnya saya hanya datang bertandang pada waktu pagi dan menjelang lewat petang saya pun pulang ke rumah di Ampang. Itu rutin saya setiap bulan sepanjang 10 tahun. Setiap kali ke rumah itu saya akan membersihkan apa yang patut, berkemas dan call abang Bangla untuk potong rumput. Halaman luas yang sesuai untuk main bola sepak atau bermain kejar-kejar dengan anak-anak itu memang ambil masa juga untuk dipotong rumputnya. Tapi setiap kali selesai rumput dipotong, mata memang seronok tak lepas memandang laman berumput yang siap saya tanam pokok cempedak, nangka dan pisang itu. Terselit juga puluhan pokok bunga kertas dalam pasu dan 2 pokok kemboja yang kadangkala malu-malu nak berbunga. Dalam rumah juga sudah lengkap dengan perabot, mesin basuh, peti ais, meja makan, katil, sofa malah tv yang lengkap dengan Astro.

Baca juga:
Refinance rumah anda...
Harga rumah akan turun?
Buat duit dengan rumah sewa
Hak milik strata, deposit rumah dan pinjaman bank yang tak diluluskan...

Sepanjang 10 tahun ini ramai juga yang bertanyakan mengapa tak disewakan sahaja rumah tersebut. Ada juga hasilnya daripada terbiar kosong. Dapat juga duit sewa rumah itu digunakan untuk bayar duit bulanan pinjaman perumahan. Jawapan saya ialah saya sayangkan rumah itu. Bimbang bila disewakan akan rosak atau penyewa tak jaga rumah itu macam saya menjaganya. Terbayang-bayang rumah yang tak terjaga dan laman yang semak samun dengan rumput panjang terbiar tak dipotong 🙁

Dengan jawapan 'sayang' saya itu, ramai juga yang tak setuju. Ada yang kata saya kurang bijak dengan biarkan rumah kosong sebegitu. Ada juga yang kata saya sayang tak bertempat. Malah yang lebih 'menakutkan' ialah ada seorang kenalan yang mengatakan saya ini kufur nikmat sebab tak gunakan nikmat rezeki mempunyai rumah tapi tak gunakan nikmat itu dengan sebaiknya 😓


Selepas 10 tahun, akhirnya saya ambil keputusan untuk melepaskan. Melepaskan rasa sayang yang tak bertempat itu dan rasa bimbang yang tak menentu itu dengan membuat keputusan untuk menyewakan rumah tersebut. Bulan Mei ini akan menjadi bulan terakhir saya bersantai-santai menonton tv di rumah tersebut. Mulai bulan depan, rumah itu sudah ada penyewa yang akan menjadi pemilik 'sementara' nya yang baru. Besar harapan saya agar rumah itu akan dijaga dengan sebaik mungkin oleh penyewa tersebut. Memang semua tuan rumah mengimpikan penyewa dari 'syurga' tapi bagi saya memadailah jika penyewa itu menjaga amanah dan mematuhi apa yang telah dipersetujui bersama dalam perjanjian sewaaan.

Menyewakan rumah itu adalah satu keputusan yang berat juga untuk saya lakukan. Apa tidaknya, kad laporan semasa di sekolah tadika pun masih saya simpan sebab sayang nak dibuang apa tah lagi rumah yang jauh lebih besar nilainya.

Ok. Ini dinamakan sentimental terlebih. Nampaknya terpaksa lah saya terima kenyataan dan kritikan orang yang katakan saya ini sayang tak bertempat!

Wang sewa bulanan saya minta tidak di bank in dan saya sendiri akan datang setiap bulan untuk mengambilnya. Tujuannya ialah agar saya masih berpeluang untuk intai-intai rumah itu setiap bulan 😊

Susah juga bila jadi orang yang sayang tak bertempat ini ya!


0 comments: