Bawa semua dokumen yang anda ada!

Friday, May 19, 2017 Ana 0 Comments


Bawa semua dokumen yang anda ada!


Assalamualaikum & salam sejahtera....


Anda masih bujang? Anda tidak bekerja atau bekerja sendiri dengan pendapatan kurang daripada RM2,000? Anda dah memohon untuk Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) tapi permohonan anda tak lulus? Permohonan anda tidak lulus dengan status '06' iaitu 'Semakan rekod agensi/maklumat pada borang mendapati pendapatan melebihi RM2,000?


rayuan br1m 2017



Jika anda menepati semua 'ciri-ciri' di atas, dan anda masih belum membuat rayuan atau baru bercadang untuk membuat rayuan tidak lama lagi, maka pastikan anda membawa dokumen-dokumen yang berikut, sebagaimana yang tertulis di dokumen BR1M:

Penyata Pendapatan Tahunan 2016 / Slip Gaji pemohon / pasangan / tanggungan bagi 3 bulan (Jan, Feb, Mac 2017)

rayuan br1m 2017


"Sekarang Cik tak bekerja?"

"Tak. Saya dah berhenti kerja tahun 2015"

"Cik ada bawa penyata KWSP?"

"Penyata KWSP?"

"Ya, penyata KWSP untuk tahun 2016"

"Oh, saya tak tahu pun kena bawa penyata KWSP. Kalau ikut info dokumen sokongan yang diperlukan untuk status tak lulus saya ni, saya kena bawa penyata akaun bank saja kan? Saya pun dah pernah call talian BR1M tanya dokumen apa kena bawa. Tak ada pun sebut pasal penyata KWSP"

"Kami perlu bukti yang Cik tak bekerja. Kalau ada penyata KWSP tu boleh lihat kalau ada caruman yang dibuat oleh majikan"

"Kalau EA form yang saya bawa ni boleh tak jadi bukti saya dah berhenti kerja?"

"EA form ni tahun 2015 Cik"

"Memang lah, sebab saya berhenti kerja tahun 2015"

"Kami masih perlu kan penyata KWSP Cik sebagai dokumen sokongan"


Baca juga:
BR1M oh BR1M...
Tinggal lagi 21 hari untuk merayu....


Jadi kalau anda pun sama kes status tidak lulus dengan di atas, sediakan salinan penyata KWSP untuk tahun 2016 sebagai dokumen sokongan (atau bawa saja semua dokumen yang anda 'rasa' kan perlu) untuk elak kan perlu berulang banyak kali ke kaunter BR1M ya!



0 comments: