Kalau tak suka tengok, scroll saja laju-laju!

Monday, May 22, 2017 Ana 0 Comments


Kalau tak suka tengok, scroll saja laju-laju!


Assalamualaikum & salam sejahtera...


Sedikit 'merimaskan' apabila buka FB dan yang kerap dilihat ialah wajah-wajah tertentu dengan selfie yang pelbagai. Sekali dua boleh juga diterima, tapi apabila sudah terlalu kerap dimuat naik gambar selfie, rasa tak seronok juga nak tengok.

Dalam bilik air, berdiri depan cermin, selfie dan upload. Di restoran tengah minum teh tarik, letak handphone di depan dan kemudian bergaya macam serius, ambil gambar dan upload. Dalam lif seorang diri, selfie dan upload. Ternampak kereta mewah masa tengah window shopping, selfie dan upload. Apabila komen 'menderu-deru' masuk barulah dijelaskan, 'bukan kereta I lah, I tumpang selfie je!'. Sampai pejabat awal, perkara pertama yang dibuat ialah on kan PC, selfie ala-ala khusyuk buat kerja atau ada 'masalah besar' yang tengah difikirkan, ambil gambar dan upload. Semuanya gambar seorang diri. Memang kaki ambil gambar /selfie betul lah!

Kenapa suka berselfie


Kenapa ya orang suka berselfie?

Selfie untuk menunjukkan rasa gembira atau suasana gembira ketika itu? Betul. Sebab belum pernah lagi saya jumpa selfie yang menunjukkan seseorang sedang sedih. Buat-buat muka sedih dan berselfie mungkin ada. Tapi betul-betul sedang bersedih menangis meraung meratap hiba dan tiba-tiba sempat pula berselfie mungkin sedikit pelik. Bagaimana pula dengan orang berselfie di tanah kubur pada pagi raya? Adakah selfie ini juga untuk menunjukkan rase gembira berada di tanah kubur? 🤔

Selfie untuk menunjukkan kecantikan atau tonjolkkan kelebihan yang dimiliki? Saya separuh setuju dengan yang ini. Sebabnya bukan semua gambar selfie itu tunjukkan muka yang cantik saja. Ada juga instafamous yang tak tunjuk wajah pun dalam foto yang dimuatnaiknya tapi mampu ada berjuta-juta followers. Ada juga yang buat mimik muka hodoh (err, buat muka itik / duck face itu dikira hodoh tak?) kemudian berselfie. Motif buat muka hodoh? Mungkin sebagai gurauan. Mungkin juga mengharapkan apabila selfie itu dimuatnaik ke FB nanti akan ada yang komen 'buat muka hodoh pun nampak comel!' 😋

Kenapa suka berselfie


Selfie untuk meningkatkan keyakinan diri? Kita tak boleh nak tipu diri sendiri yang kita sememangnya suka dan teruja bila gambar yang kita upload ke media sosial mendapat Like dan komen daripada orang yang melihatnya. Tambahan pula apabila ramai yang memuji wajah kita dalam gambar tersebut. "Eh, awak nampak slim dan cantik lah dalam gambar ni!', "Amboi, berseri-seri nampak, apa rahsianya?", "Wah, awak nampak makin muda lah, cepat share tips!". Sedikit sebanyak mungkin dapat meningkatkan keyakinan diri tapi biar lah tidak sampai jadi riak dan lupa diri pula!

Acara berselfie dijangka makin meriah sepanjang 2 bulan akan datang ini. Selfie dengan telekung/kopiah on the way untuk solat terawih. Selfie dengan hidangan mewah berbuka puasa di hotel 5 bintang. Selfie berbuka puasa bersama rakan sepejabat. Selfie berlatarbelakangkan bazar ramadhan yang sesak dengan orang ramai. Selfie solat aidilfitri di pagi raya. Selfie sesi bersalam-salaman bersama keluarga. Selfie sambil tayang baju raya hari pertama, kedua, ketiga dan seterusnya. Dan baaaaanyak lagi selfie yang akan muncul sepanjang sambutan Syawal selama sebulan itu nanti.

Kalau tak suka tengok, scroll saja laju-laju! 😊😊😊




0 comments: