Bayar RM30 je kak!

Thursday, May 11, 2017 Ana 0 Comments



Bayar RM30 je kak!


Assalamualaikum  & salam sejahtera...

Asalkan rajin, macam-macam cara boleh tambah pendapatan kan. Sebagai peniaga/penyedia perkhidmatan yang ada servis/perkhidmatan yang baik dan harga/upah/bayaran yang berpatutan, tak mustahil pelanggan kali pertama akan 'save' nombor anda dan mana tahu akan rekomen kan  pula perniagaan anda kepada orang lain.

Hari Wesak yang lepas saya habiskan dengan mengemaskan rumah di Bangi sebelum pindahkan barang-barang seperti karpet, meja makan, tv dan lain-lain barang yang penting. Seperti yang saya ceritakan dalam entry yang lalu (baca di sini), penyewa akan mula menyewa pada 1 Jun nanti dan barang penyewa akan mula dipindahkan ke rumah saya sebelum bulan puasa. Maklumlah, bulan puasa kurang sikit tenaga nak angkat-angkat barang ni. Menarik karpet dari bawah kaki sofa dan katil pun dah cukup semput dibuatnya, tak tahu lah macam mana kalau kerja-kerja mengemas ini saya lakukan di bulan puasa. Nampak saja sikit tapi perlu juga menyewa lori 1 tan untuk memindahkan barang-barang ini.

Selain kemas barang, saya juga kena pastikan rumah berkeadaan baik sebelum disewakan. Ada salah satu powerpoint yang rosak, tiada elektrik bila di 'on' kan dan perlu dibaiki. Tv yang dilekat di dinding juga perlu diturunkan dan dipasangkan semula pada stand nya semula dipindahkan. Jadi nya saya call tukang elektrik yang business card nya saya dapat dari sebuah kedai hardware.

"Assalamualaikum, ini Encik Amirul ke? Saya nak minta tolong checkkan powerpoint kat rumah saya ini ada satu yang rosak"

"Saya kat KL sekarang ni kak, kalau akak boleh tunggu lepas Zohor nanti saya sampai"

Maka menunggu lah saya hingga waktu Zohor. Ada juga tukang dari kedai hardware tapi yang lecehnya pekerja kedai itu perlu saya jemput dari kedai untuk ke rumah saya dan setelah selesai perlu pula saya hantar dia kembali ke kedai. Bukan tak boleh panggil tukang yang lain, tapi nombor tukang yang lain itu berat hati sikit saya nak hubungi, Tukang itu pernah datang untuk tukar lampu di luar rumah saya iaitu kerja yang tak sampai 5 minit (seingat saya dalam 2 minit dah siap) pun tapi upahnya RM50. Itu lah kali pertama dan terakhir saya hubungi beliau. Dalam handphone saya telah saya 'save' kan nama tukang itu sebagai 'tukang yang mahal' 😒, mana lah tahu kalau-kalau terpaksa juga saya hubungi jika memerlukan. Untuk Encik Amirul ini saya anggarkan mungkin mahal juga upahnya sebab ada syarikatnya sendiri siap dengan business cara jika hendak dibandingkan dengan tukang yang mahal itu tadi.

upah tukang elektrik


Setengah jam lepas waktu Zohor masih tiada bayang tukang itu kelihatan. Sekali lagi telefon berdering.

"Akak boleh tunggu sampai pukul 3 tak kak? Kat KL sekarang ni hujan. Atau pukul 3 tu dah lambat sangat ke kak?"

Sekali lagi saya menunggu hingga jam 3 petang. Lebih kurang 3:30 petang baru lah kelihatan Encik Amirul yang datang bersama dengan 2 lagi rakannya. Dalam hati sudah terdetik, mungkin kali ini upahnya lebih mahal sebab yang datangnya sampai 3 orang.

Selesai kerja-kerja membaiki dan tv juga dah selamat ditanggalkan dari dinding dah telah 'berdiri' dengan 'kaki' nya, saya pun bertanyakan berapa yang perlu dibayar.

"Mesti mahal kena bayar ni , datang sampai 3 orang..." Saya cuba berseloroh sambil mengira-ngira duit yang ada.

"Eh, tak ada lah kak, sikit je kerja ni. RM30 je kak"

Berulang kali juga lah saya bertanya untuk pastikan saya dengar jumlah yang yang betul. Biar betul, RM30 saja?

"Betul kak. Akak kalau ada nak betulkan apa-apa lagi boleh call saya. Company kami ni ada buat macam-macam. Wiring, atap bocor, cat rumah, lori untuk angkat barang pindah rumah, renovation dan macam-macam lagi. Call je kak, kami kerja 24 jam"

Wah, macam mana lah saya tak tahu pun kewujudan syarikat ini selama ini? Kerja 24 jam dan upahnya pun berpatutan. 2 orang rakan yang datang bersama Encik Amirul itu ialah pelajar praktikal di syarikat tersebut. Syarikat itu siap menyediakan rumah untuk mereka. Bagusnya!

Sudah pasti khidmat syarikat ini akan saya rekomen kepada sesiapa yang memerlukan. Berbanding si 'tukang yang mahal' dan si 'tukang yang perlu dijemput dari kedai', pasti lah saya pilih tukang yang efisien, murah dan kerja 24 jam dengan pelbagai khidmat yang disediakan seperti syarikat Encik Amirul!



0 comments: