Raya, raya dan 'raya'!

Tuesday, May 02, 2017 Ana 0 Comments


Raya, raya dan 'raya'!



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Rasa-rasanya tahun ini kita akan menyambut 3 kali raya. Raya yang pertama ialah Hari Raya Aidilfitri, InsyaAllah pada 25 Jun nanti. Raya yang kedua ialah Hari Raya Aidiladha pada 1 September nanti. Dan raya yang ketiga ialah pilihanRaya yang tarikhnya masih misteri!

Saya pernah tulis dalam entry 'Hari yang ditunggu-tunggu...' yang lalu mengenai beberapa perubahan / penambahbaikan di kawasan sekitar perumahan saya yang membuatkan saya terfikir kemungkinan pilihanraya ke-14 (PRU14) akan diadakan pada tahun ini. Jika dalam entry yang lalu saya menceritakan mengenai tiada lagi jalan yang berlubang di jalan menuju ke kawasan rumah kedai, kini ada 'upgrade' atau penambahbaikan yang lebih dekat di hati di rumah saya. Bermula esok hingga 10 Mei nanti, akan ada kerja-kerja penurapan jalan di setiap lorong di kawasan perumahan saya ini!

Baca juga:
Hari yang ditunggu-tunggu...

pilihanraya makin hampir?


Bila kali terakhir jalan di setiap lorong kawasan perumahan saya ini diturap? Seingat saya sudah lama juga. Kali terakhir (saya tak ingat tahunnya) ialah ketika persediaan untuk menyambut kedatangan kerabat diraja yang turut serta dalam sambutan hari raya peringkat negeri yang diadakan di kawasan padang luas berhampiran. Bukan setakat jalan diturap malah secara tiba-tiba 'muncul' pokok-pokok bunga yang berwarna warni di kiri kanan jalan dan semua papan tanda yang sebelum ini telah senget dilanggar atau sudah tidak jelas tulisannya telah dibaiki semula. Dewan serbaguna yang selama ini tiada sebarang papan tanda tiba-tiba tersergam papan tanda yang besar memaparkan nama dewan tersebut. Padang bola yang selama ini dipanggil 'padang bola dekat sebelah dewan serbaguna' tiba-tiba mendapat nama nya sendiri, lengkap dengan papan tanda nya sekali 😊

Kali ini apabila mendapat notis pemberitahuan mengenai kerja-kerja penurapan jalan, secara automatik terlintas di fikiran ialah pilihanraya semakin hampir. Tambah menguatkan lagi 'sangka-sangkaan' itu ialah apabila memandu melintasi pusat khidmat masyarakat ADUN yang terletak tidak jauh dari rumah saya. Ada saja aktivitinya setiap hari malah setiap minggu bagaikan ada saja operasinya jika dilihatkan deretan kenderaan yang diparkir di luar pusat tersebut. Berbeza sungguh dengan keadaan sebelum ini yang agak kurang sibuknya.

Persiapan untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri sudah ada yang rancak menyediakannya meskipun Ramadhan yang bakal bertamu dahulu. Persiapan untuk Hari Raya Aidiladha @ Korban sudah ada yang mula mencongak-congak berapa ekor lembu yang akan dikorbankan untuk tahun ini.

Apa pula persiapan kita untuk pilhanRaya yang bakal tiba?

😎




0 comments: