Tuan Mufti dan helmetnya!

Saturday, May 27, 2017 Ana 0 Comments



Tuan Mufti dan helmetnya!


Assalamualaikum & salam sejahtera...


Beliau berusaha bersungguh-sungguh mencari jalan untuk menepati janji yang telah dibuat menghadiri program cerapan anak bulan Ramadhan di Menara Kuala Lumpur. Meredah kesesakan jalanraya dengan membonceng motorsikal meskipun sedar risiko keselamatan menunggang tanpa helmet.

Tidak meminta keistimewaan untuk diiring kenderaan pengiring (tiada kemudahan pengiring kah untuk individu sepenting beliau?) meskipun beliau selayak-layaknya untuk dapat kenderaan pengiring untuk mempercepatkan beliau tiba di tempat yang dituju.

Menyedari kesalahan tidak memakai helmet yang dilakukannya dan secara rendah diri memohon maaf sebelum ditegur.

Indah sungguh akhlak Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri!

mufti mohon maaf
Sumber : siakapkeli.my

Susah senang sama dirasa...

Melihat gambar di atas, perkara yang pertama terlintas di fikiran ialah gambaran polis dengan motorsikal atau kereta pengiring dengan bunyi siren (atau hon?) siap dengan isyarat tangan supaya pengguna jalanraya bergerak ke tepi atau memberi laluan kepada kereta khas membawa 'orang penting' yang mungkin sudah lambat nak hadiri mesyuarat atau ada urusan 'penting' yang lebih penting daripada urusan pengguna-pengguna lain di jalan raya ketika itu. Dan pengguna-pengguna lain hanya mampu melihat kereta khas itu meluncur laju sambil menyambung semula melayan perasaan geram terperangkap dalam kesesakan jalan raya.

Boleh tak agaknya 'orang penting' itu lakukan perkara yang sama seperti yang dilakukan oleh Tuan Mufti (tapi pakai helmet lah)? Boleh tak agaknya 'orang penting' itu meredah kesesakan jalan raya dengan usaha sendiri tanpa bantuan pengiring?

Sekadar bertanya....😉



0 comments: