Pindah rumah, puasa dan persediaan raya.....

Wednesday, May 17, 2017 Ana 0 Comments

Pindah rumah, puasa dan persediaan raya.....


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Berpindah rumah sebagai persediaan sambut puasa?

Lama juga saya tinggalkan blog dek kerana sibuk dengan urusan pindah memindah barang. Barang dah siap dipindahkan dan kini hanya tunggu untuk tandatangan kontrak dengan penyewa dan serahkan kunci.

Perjanjian sewa rumah


Barang yang dipindahkan tak lah banyak mana pun tapi penatnya boleh tahan. Banyak juga barang yang saya tinggalkan untuk bakal penyewa. Tak dapat bayangkan jika semua barang yang ada di rumah itu saya pindahkan. Dan tak dapat nak bayangkan kalau urusan pindah memindah ini dibuat masa bulan puasa. Ada juga orang yang 'terbuka' puasa nanti agaknya!

Pindah rumah sebelum puasa

Dalam pada berhati-hati memindahkan barang itu ada juga barang yang kurang 'sihat' lepas proses pemindahan. Meja makan yang pada asalnya elok saja tapi lepas pindah jadi bergoyang, kurang stabil. Rak tv yang pada asalnya kukuh saja terletak tapi lepas dipindahkan kakinya jadi seperti 'cacat' sedikit meskipun tak begitu ketara. Apa nak buat, terima saja lah. Mungkin juga selepas hampir 10 tahun barang-barang itu tak 'bergerak' dan duduk diam saja di rumah tiba-tiba dipindahkan pula naik lori jadi mungkin jadi satu 'kejutan'.

Baca juga:
Refinance rumah anda...
Sayang tak bertempat!

Urusan pindah memindah dah selesai tak bermakna dah habis kerja nak buat. Satu hal pula nak mengemas dan menyusun atur barang-barang yang dah dipindahkan itu. Dan apa yang paling penting ialah semangat nak berkemas itu bukan lah mudah nak dapat. Sekali dah bersemangat memang tak ingat makan dan minum dan akan terus mengemas dan mengemas dan mengemas hingga sudah. Nak mengemas pun makan masa sebab perlu kerah otak memaksimumkan ruang yang ada dalam rumah. Bagus juga pindah memindah barang sebelum puasa ini sekaligus dah siap susun atur rumah untuk sambut raya nanti.

Sebelum ketibaan bulan Ramadhan ini, selain bersedia dengan persiapan berkaitan dengan ibadah puasa, elok juga kita buat persediaan menyambut raya. Bukanlah bermaksud nak meminggirkan bulan Ramadhan tapi lebih kepada nak elakkan daripada bulan Ramadhan nanti kita disibukkan dengan membeli belah baju raya, buat kuih raya, cat rumah, kemas rumah dan sebagainya. Dengan membuat persediaan awal untuk raya maka dapatlah kita lebih fokus kepada ibadah puasa, tadarus Al-Quran, tarawih dan amal ibadat yang lain di bulan Ramadhan nanti.

Beli baju raya sebelum puasa


Mungkin itu juga lah persiapan si penyewa rumah saya itu yang merancang untuk berpindah rumah sebelum puasa dan dapat beraya di rumah sewa yang baru pada satu Syawal nanti.

Bulan Ramadhan akan tiba kurang 10 hari lagi. Sudah cukupkah persediaan anda kita untuk bulan Ramadhan nanti?


0 comments: