Tukar kad debit baru melalui online dan kiosk, hanya untuk kad Maybank?

Tuesday, November 29, 2016 Ana 0 Comments


Tukar kad debit baru melalui online dan kiosk, hanya untuk kad Maybank?


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Kenapa hanya Maybank yang sediakan perkhidmatan tukar kad debit baru secara online dan kiosk?

Setakat ini hanya Maybank satu-satunya bank yang sediakan kemudahan tukar kad debit baru secara online dan melalui kiosk. Seorang sahabat ada forwardkan kepada saya rungutan seorang pelanggan CIMB yang 'musykil' kenapa bank tersebut tak sediakan kemudahan perkhidmatan tukar kad debit baru melalui kiosk dan online sebagaimana yang disediakan oleh Maybank.

Tukar kad debit baru maybank secara online & kiosk


Soalan itu hanya CIMB saja yang boleh jawab. Dan bagi pelanggan itu pula, perlu juga tahu bukan semudah itu bank nak sediakan kemudahan untuk pelanggan.

Baca juga:
Jom tukar kad debit yang baru!
Tukar kad debit Maybank dan CIMB yang baru....
Tukar kad debit Maybank yang baru dalam masa 2 minit!

Ambil masa juga untuk sediakan dokumentasi seperti user requirements, dokumen teknikal, pemilihan vendor untuk kiosk. Ambil masa untuk bangunkan (develop) atau coding untuk pastikan maklumat kad debit baru yang ditukar melalui online atau kiosk dikemaskini dengan betul dalam sistem bank. Ambil masa untuk jalankan pengujian (testing) yang berperingkat-peringkat. Jika ujian yang dijalankan oleh bahagian teknologi maklumat (IT) tidak lengkap atau ada masalah maka tak dapat nak diteruskan ke peringkat pengujian oleh user pula. Ambil masa juga untuk pastikan segala kemungkinan dan kebarangkalian masalah yang akan berlaku bila kemudahan itu digunakan oleh pelanggan telah dikenalpasti dan ada penyelesaiannya.

Lokasi kiosk ekspres kad debit Maybank
Lokasi kiosk ekspres kad debit Maybank

Contohnya, macam mana kalau pelanggan tengah buat permohonan tukar kad debit baru secara online di Maybank2u, tiba-tiba talian Internet nya terputus dan permohonan baru separuh jalan. Perlu tak buat permohonan semula? Adakah sistem bank juga telah diupdate separuh jalan? Ada data bertindih tak nanti?

Contohnya, macam mana kalau pelanggan tengah guna kiosk untuk tukar kad debit dan segala-galanya berjalan lancar sampailah ke langkah yang terakhir. Kiosk tiba-tiba ada masalah atau 'hang' dan kad debit baru yang dinanti-nantikan keluar dari slot kiosk tersebut tak muncul sampai ke sudah. Jika itu berlaki adakah kiosk masih mampu nak keluarkan resit untuk maklumkan pelanggan apa yang berlaku dan apa yang perlu dibuat?

** Contoh-contoh di atas ini hanya sekadar contoh ya...**

Tapi sebagai pelanggan, memang semestinya kita anggap itu kerja bank lah. Bank lah yang perlu pastikan dan rancang semuanya supaya dapat sediakan kemudahan terbaik untuk pelanggan pada waktunya. Pelanggan tak nak tahu apa yang diperlukan (apa yang berlaku di belakang tabir) untuk sediakan kemudahan itu. Pelanggan tak nak tahu pasal kakitangan yang perlu bersengkang mata di pada pagi-pagi buta seawal jam 12 tengah malam hingga 8 pagi untuk test kiosk sebelum boleh digunakan oleh pelanggan. Yang pelanggan nak tahu, kemudahan dah ada depan mata dan sedia untuk digunakan!


Baca juga:
Jom tukar kad debit yang baru!
Tukar kad debit Maybank dan CIMB yang baru....
Tukar kad debit Maybank yang baru dalam masa 2 minit!


Bila Maybank sediakan kemudahan alternatif seperti ini (tukar kad debit yang baru secara online dan kiosk), sememangnya ia adalah satu inisiatif yang bijak dan meletakkan pelanggan sebagai keutamaannya. Sesuai dengan slogannya 'Making every moment count' maka pelbagai cara digunakan untuk memastikan pelanggan dapat berurusan dengan cara yang paling cepat dan mudah.

Maybank - Making every moment count

Di zaman semuanya nak cepat, pantas dan segera ini, tak ramai orang ada kesabaran nak tunggu giliran di kaunter hanya untuk dapatkan sekeping kad. Mungkin juga sebagai bank yang mempunyai pelanggan yang paling ramai di Malaysia maka sudah semestinya 'wajib'  bagi Maybank untuk berfikir beberapa langkah jauh ke hadapan berbanding bank-bank yang lain.

"Baguihhnya Maybank buat mende ni...sempoii cut Q tkyah beratuq panjang2!
Alangkah bestnya kalo bank2 lain pun buat camgini kann!"

"Penukaran ATM kad di Menara Maybank guna mesin. Less than 1 miniute. Cepat. No queue."

Di atas ialah antara (yang saya jumpa di FB) kata-kata pemegang kad debit Maybank yang berpuas hati dengan kemudahan kiosk yang digunakan. Pastinya satu kepuasan yang tak terhingga buat mereka yang terlibat dalam menyediakan kiosk ini kerana dapat memudahkan urusan orang lain.


Moral of the story, lakukan sesuatu yang berbeza untuk bezakan kita dengan pesaing. Dalam kata mudahnya, fikir lah di luar kotak!


 

0 comments: