Piala AFF Suzuki 2016 : Langkah kanan Harimau Malaysia!

Sunday, November 20, 2016 Ana 0 Comments



Piala AFF Suzuki 2016 : Langkah kanan Harimau Malaysia!



Assalamualaikum & salam sejahtera.....


Malaysia 3 - Kemboja 2

Permulaan yang baik dalam perlawanan pertama skuad Harimau Malaya Malaysia di perlawanan Piala AFF Suzuki petang tadi. Sempat juga saya tonton jaringan-jaringan gol oleh Syazwan Zainon dan kapten pasukan Amri Yahyah pada minit ke 37, 69 dan 80.  Nasib baik tak sempat saksikan gol kontroversi pasukan Kemboja pada minit ke 7 oleh Chan Vathanaka, kalau tak memang tak berhenti lah merungut-rungut tak puas hati dengan keputusan pengadil! Pemain dah offsaid, penjaga garisan pun dah angkat bendera tapi pengadil kata Gol!

Kemenangan dalam perlawanan pertama ini memecahkan kebuntuan pasukan Harimau Malaysia yang tak pernah menang perlawanan pertama Piala AFF Suzuki sejak 2008.  Harap-harap 'langkah kanan' ini mampu diteruskan hingga ke peringkat akhir! Selain 3 jaringan tersebut, ada banyak juga percubaan ke arah pintu gol lawan oleh pasukan Harimau Malaysia samada melalui tendangan terus, sepakan percuma atau sepakan sudut oleh Ahmad Hazwan Bakri, Darren Lok, Baddrol Bakhtiar dan Amri serta Syazwan sendiri.

Syazwan nampak begitu confident sekali depan pintu gol dan merembat dengan cantik hantaran jauh yang diterima daripada Irfan Fazail. Walaupun ada kekurangan di bahagian pertahanan (yang selalu buat penonton rasa cemas), secara keseluruhannya bagi saya yang tak pandai main bola ini perlawanan tadi boleh diberi pujian. Ada kerjasama antara pemain yang boleh ditingkatkan lagi.

Terus lupa kat Safiq Rahim! Err, kalau ada penalti nanti mesti ingat juga kat Safiq!


piala aff suzuki 2016
Saat-saat mendebarkan Syazwan hendak menjaringkan gol

piala aff suzuki 2016
Syazwan Zainon, hero jaringan pertama untuk Harimau Malaysia

piala aff suzuki 2016
Penyokong Malaysia yang setia menyokong. Ultras tak ada ke?

piala aff suzuki 2016
Sepakan percuma oleh Baddrol Bakhtiar pada minit ke 32

**tak berapa biasa nak tengok pasukan Harimau Malaysia dalam jersi baru ini sebab dah terbiasa dengan jersi belang hitam kuning dan jersi merah biru**


Sebaik saja Amri menjaringkan gol ketiga, saya terpaksa keluar rumah kerana ada urusan. Tak puas hati juga sebab tak dapat tonton hingga ke akhir perlawanan. Dalam masa yang sama cemas dan cuak sebab masa perlawanan separuh masa kedua masih berbaki 10 minit. Cuak juga sebab gaya Amri (berdiri macam patung di sebelah kereta di tepi padang!) meraikan jaringannya keduanya itu macam Malaysia dah menang pula. Macam yang kita semua sedia maklum, pasukan Harimau Malaysia ini selalunya hilang fokus di akhir-akhir perlawanan. Contoh 'kenangan pahit yang tak mungkin dilupakan' ialah kekalahan Malaysia di saat kita confident habis akan jadi juara di final Piala AFF Suzuki 2014 setelah mendahului 3-0 menentang Thailand. Gol-gol Thailand yang tiba di minit ke 82 dan 86 membuatkan ramai rakyat Malaysia terutamanya yang menonton secara live di Stadium Shah Alam menitiskan air mata ketika itu.

Petang tadi lega bila sambil pandu kereta sempat lagi check dapat tahu keputusan penuh perlawanan dari FB Harimau Malaya. Yes, Malaysia menang!

Baca juga:
Piala AFF Suzuki 2016: Harimau Malaysia ke separuh akhir atau pulang ke tanahair?
Piala AFF Suzuki 2016 : Malam ini, sejarah berulang kembali....

Perlawanan seterusnya ialah menentang Vietnam pada hari Rabu, 23 Nov jam 4:30 petang dan menentang tuan rumah Myanmar pada 26 Nov jam 7:30 petang yang akan disiarkan secara langsung di TV2. Vietnam telah berjaya menumpaskan Myanmar 2-1 dalam perlawanan hari ini.

Sebut pasal tuan rumah, Myanmar, ada beberapa cadangan di FB yang meminta Malaysia menarik diri daripada perlawanan Piala AFF ini sebagai tanda protes terhadap kekejaman terhadap bangsa Rohingya di Myanmar. Teringat pula saya pada filem Ola Bola yang mana ada cerita mengenai pasukan bola sepak negara menarik diri daripada Sukan Olimpik di Moscow pada tahun 1980 sebagai bantahan terhadap tuan rumah Soviet Union yang menyerang Afghanistan.

Setinggi mana sekalipun semangat saya nak tengok Harimau Malaysia menjulang Piala AFF Suzuki 2016, tapi jika pasukan negara tarik diri sebagai tanda protes terhadap kekejaman ke atas bangsa Rohingya, saya sangat-sangat setuju!

Apa-apa pun, jika Harimau Malaysia masih perlu meneruskan perjuangan di Piala AFF Suzuki 2016 ini, mungkin tak ada cara lain untuk sampaikan mesej protes penindasan terhadap bangsa Rohingya melalui medium sukan ini?

"Kita menang sama-sama, kita kalah sama-sama"

atau....

"Kita menang sama-sama, kita kalah tarik diri sama-sama"






0 comments: