Hari Anugerah Cemerlang dan cuti sekolah yang panjang....

Friday, November 25, 2016 Ana 0 Comments



Hari Anugerah Cemerlang dan cuti sekolah yang panjang....



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Scroll-scroll FB hari ini banyak gambar-gambar ibu bapa tersenyum gembira di majlis kecemerlangan dan penyampaian hadiah anak-anak mereka. Banyak sekolah yang ambil kesempatan hari terakhir persekolahan sesi 2016 hari ini untuk mengadakan majlis penyampaian hadiah.

Walaupun kedudukan dalam kelas agak menurun berbanding pertengahan semester yang lalu, anak saudara saya juga terima anugerah cemerlang untuk subjek Matematik, Pendidikan Islam dan Pelajaran Jawi di sekolahnya hari ini. Mak Ngah nya ini tumpang bangga! 😃😃😃😃

Tahniah buat ibu bapa dan anak-anak. Berjaya harungi satu tahun sesi persekolahan dengan pencapaian cemerlang. Bagi pelajar yang kurang cemerlang pada tahun ini, jangan putus asa, cuba lagi ya tahun hadapan!


Berakhirnya sesi persekolahan menandakan bermulanya cuti persekolahan selama 5 minggu. Lamanyaaa....Seronok bagi anak-anak tapi mungkin sedikit pening kepala buat ibu bapa. Selain 'acara' biasa balik kampung dan pergi melancong sekeluarga, apa lagi agaknya nak dibuat dalam masa 5 minggu itu?

jumpa upin dan ipin di MAHA 2016
Sumber : FB MAHA - Malaysia Agriculture, Horticulture & Agrotourism


1. Jumpa Ipin dan Ipin
- Bagi peminat watak animasi Upin dan Ipin, jangan ketinggalan untuk bertemu dengan si kembar ini di Pameran Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2016 yang akan bermula pada 1 Disember hingga 11 Disember nanti. Kali ini Upin dan Ipin nak ajak adik-adik mengenali tumbuh-tumbuhan dan aktiviti pertanian, Seronok ke? Kalau nak tahu kena lah saksikan sendiri keletah Upin dan Ipin di Kampung Durian Runtuh MAHA 2016!


jumpa upin dan ipin di MAHA 2016
Sumber : FB MAHA - Malaysia Agriculture, Horticulture & Agrotourism



2. Hadiri kem HOTS
- Cuti sekolah baru bermula tapi bagi pelajar yang rasa nak buat persediaan yang tersangat awal bagi hadapi peperiksaan yang banyak terapkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) tahun hadapan, boleh lah hadiri kem seperti Kem Super HOTS (High Order Thinking Skills) di Putrajaya ini.

aktiviti cuti sekolah



3. Summer Camp
- Walaupun sekarang musim hujan, Summer Camp masih lagi diadakan dan jadi pilihan ramai ibu bapa setiap kali menjelang musim cuti sekolah. Bersesuaian dengan keperluan anak-anak di zaman moden ini, Summer Camp kini bukan setakat kem motivasi yang berunsurkan ceramah tetapi juga menyelitkan pelbagai aktiviti seperti memanah, berenang, berkuda, smart solat, hafazan dan bahasa arab, pertahanan diri dan pelbagai lagi.


4. Kelas komputer
- Ini juga satu aktiviti alternatif yang menarik untuk anak-anak di musim cuti ini. Sesuai dengan subjek Koding yang akan diperkenalkan di sekolah bagi pelajar tahun tiga dan ke atas mulai tahun 2017, pihak Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat Universiti Kebangsaan Malaysia telah mengatur pelbagai aktiviti menarik yang berkaitan dengan komputer. Aktiviti yang akan diadakan bermula dari 5 Disember hingga 8 Disember itu ialah 'Fun With Microsoft', Bengkel Asas Robotik Lego', 'Teroka PC' dan 'Web Coding (PHP)'. Selain pelajar sekolah rendah dan menengah, aktiviti-aktiviti ini juga boleh disertai oleh ibu bapa dan para guru. Bagus lah anak-anak sekarang boleh mula mengenal koding di peringkat usia yang muda, tidak lah jadi macam saya yang baru nak kenal coding semasa ambil pengajian ijazah jurusan Sains Komputer di UKM dulu!


aktiviti cuti sekolah



5. Hari Keluarga
- Masa anak-anak bercuti ini lah kebanyakan ibu bapa pun turut sama ambil kesempatan untuk bercuti. Jadi alang-alang ambil cuti (selain dari pergi melancong sekeluarga), apa kata aturkan perhimpunan seluruh ahli keluarga, adik beradik, anak saudara, sepupu sepapat untuk satu hari keluarga yang meriah. Banyak tempat dan homestay di dalam negara yang menarik untuk kumpul ramai-ramai begini. Ada satu homestay yang sahabat saya share kan di FB baru-baru ini iaitu Masbro Village, Melaka. Cantik!

aktiviti cuti sekolah



Rancang dan manfaatkan cuti 5 minggu ini dengan sebaik-sebaiknya sebab pejam celik pejam celik nanti sekejap saja dah 'Back To School' semula!

Selamat Bercuti!


0 comments: