Belajar untuk katakan tidak.....

Wednesday, November 30, 2016 Ana 0 Comments



Belajar untuk katakan tidak.....



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Tidak. Tak nak. Tak mahu.

Ringkas saja perkataannya tapi tak semudah itu untuk diucapkan.

Susah juga bila jadi orang yang payah nak tolak permintaan orang lain ini. Jika sudah terbiasa terima saja permintaaan orang, lama-kelamaan akan rasa macam orang ambil kesempatan pula ke atas kita. Maka akan bermula lah episod....

1. Kita jadi tempat meminjam wang. Jika benar-benar memerlukan mungkin boleh juga diusahakan dan dibantu sekali dua. Tapi bila kita sudah kerap pula jadi tukang pinjam wang sedangkan kegunaan untuk diri sendiri pun tak berapa nak cukup, maka sudah tiba masanya kita bertegas dan belajar untuk katakan TIDAK.

2. Kita akan jadi tempat 'pelupusan masalah'. Bila ada saja masalah, maka kita lah yang akan dicari orang. Contoh mudah ialah kerja di pejabat. Kadang kala niat asal kita hendak membantu meringankan beban tapi akhirnya beban itu diserahkan untuk kita pikul seorang diri sedangkan masalah itu asalnya tiada kaitan langsung dengan kita!Tak salah untuk membantu, tapi ada had dan batasnya dan perlu tahu bila masanya kita boleh tolong dan bila masanya untuk katakan TIDAK.

3. Kita akan mudah jatuh kasihan. Tengah duduk-duduk di restoran tunggu makanan yang dipesan sampai, seorang promoter datang ke meja kita menjual buku untuk kanak-kanak. Ataupun pen pelbagai warna. Ataupun buku-buku agama. Nak ditolak, rasa kasihan pula si penjual dah jalan dari meja ke meja tiada siapa yang membeli. Maka berlonggoklah di rumah kita dengan buku kanak-kanak, pen pelbagai warna dan buku agama yang kita belum sempat baca sekali pun. Semuanya sebab susah nak katakan TIDAK.

belajar untuk kata tidak

4. Kita akan kurang masa untuk diri sendiri, Kawan ajak window shopping hujung minggu, kita pun setuju walaupun malam sebelumnya kita kerja hingga lewat pagi. Kawan minta tolong kita gantikan dirinya untuk hadiri meeting, kita pun kata ok sedangkan kerja sendiri berlambak-lambak menunggu untuk disiapkan. Saya pernah disuruh gantikan boss untuk hadiri meeting di luar pejabat walaupun meeting itu sepatutnya beliau yang perlu hadir sebagai orang penting. Alasan si boss ialah beliau ada meeting lain yang 'lebih penting' di pejabat. Dalam kes ini memang susah lah nak kata kan TIDAK pada boss kan. Bila saya dah selesai meeting tersebut dan pulang semula ke pejabat, saya ternampak boss saya sedang 'menghadiri meeting yang lebih penting'  itu. 'Meeting yang lebih penting' itu rupa-rupanya ialah bantu hiaskan pejabat untuk sambut Gong Xi Fa Cai tidak lama lagi ketika itu. Oh, itu lebih penting rupa-rupanya!

5. Kita akan terjebak dengan perkara yang membuang masa. Contohnya panggilan dari syarikat yang entah dari mana dapat nombor handphone kita dan call untuk minta bantuan kita jawab survey, Atau pun call untuk promosikan produk baru, Terus saja katakan TIDAK kalau anda memang tak berminat. Saya pernah juga dihubungi hingga 4 kali oleh Astro untuk promosikan IPVR nya itu yang memang saya tak berminat. Setiap kali dihubungi saya akan kata tak berminat,  tapi bila dah kerap sangat dihubungi terlepas juga lah kata-kata 'Eh ini dah masuk kali ke-4 Astro call saya. Tak kan tak ada record kat Astro yang tunjukkan dah ada staff Astro call saya untuk promote benda ni?'

Penting sebenarnya untuk belajar jadi tegas dan katakan TIDAK ini. Lebih-lebih lagi kalau dalam situasi:

Seorang suami yang minta duit dari isteri untuk beli barang terlarang seperti dadah atau berjudi. Katakan saja TIDAK, tapi perlu juga berhati-hati dengan tindakan agresif si suami nanti.

Seorang suami yang ditahan di lokap kerana kesalahan memiliki dadah dan minta si isteri menjamin nya keluar dari lokap. Duit yang ada pada si isteri lebih diperlukan untuk perbelanjaan anak-anak. Maka kalau si isteri itu ada terniat untuk guna wang itu untuk jamin si suami tadi, maka si isteri perlu belajar kata TIDAK pada diri sendiri. (Ini adalah kisah sebenar seorang kenalan. Saya tak faham macam mana beliau boleh terfikir kepentingan si suami untuk keluar dari lokap melebihi keperluan anak-anaknya 😒😒😒)

Mulai hari ini, kenalpasti apa permintaaan yang boleh diterima dan yang perlu ditolak, Kena kuat semangat dan lebih bertgeas supaya tak mudah diambil kesempatan atas sikap baik hati kita itu. Tak perlu risau 'cakap-cakap belakang' bila kita menolak permintaan orang lain, sebab kita sendiri lebih tahu kemampuan kita untuk membantu.

Jom belajar untuk katakan TIDAK pada perkara yang tidak perlu......





0 comments: