Salam Israk Mikraj 1438 Hijrah...

Monday, April 24, 2017 Ana 0 Comments




Salam Israk Mikraj 1438 Hijrah...


Assalamualaikum & salam sejahtera...


Sumber : FB Nur El-Hikmah


Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesunguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”    (Surah Al Israa’: 1)

Sumber : FB Alif & Sofia

Dari Anas r.a katanya, "Rasulullah SAW telah bersabda, (Selain dari apa yang telah aku saksikan semasa aku dibawa Israk dan Mikraj pada malam itu), maka Allah fardhukan (atasku) dan atas umatku lima puluh sembahyang...lalu aku memohon kepada-Nya (supaya dikurangkan lagi bilangan sembahyang itu yang telah pun dikurangkan sehingga tinggal lima sahaja); maka Allah SWT berfirman:Sembahyang fardhu (sehari semalam) itu tetap lima (dari segi bilangannya) dan ia juga tetap lima puluh (dari segi pahalanya); keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti." (Riwayat Bukhari)


Solat ialah hadiah terbesar buat Nabi Muhammad SAW dalam peristiwa agung Israk Mikraj. Solat 50 waktu yang akhirnya dikurangkan menjadi 5 waktu sehari semalam menjadi tiang agama dan kunci untuk segala amalan yang lain diterima. Gagal memegang erat kewajipan mengerjakan solat maka tiada guna nya amal kebajikan lain yang kita kerjakan.

Pernah tak kita rasa penat / malas nak solat?

Bila ada perasaan macam itu jom sama-sama kita fikir balik:

Pernah kah kita penat atau malas nak makan?

Pernah kah kita penat atau malas nak bernafas?

Atau pernah kah Allah penat nak pinjamkan kita udara untuk bernafas?

😔

Baca juga:
Salam Isra' dan Mikraj 1437H...


Jom sama-sama kita berusaha mengerjakan solat dengan sebaik-baiknya dan istiqamah meneruskan amal ibadat dalam penuh pengharapan ditemukan lagi dengan bulan Ramadhan yang dinanti-nantikan....


0 comments: