Mudah ke nak kerja di Singapura?

Thursday, April 27, 2017 Ana 0 Comments



Mudah ke nak kerja di Singapura?



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Malam semalam ketika ada di luar rumah menyelesaikan satu urusan, saya menerima satu panggilan yang kurang jelas butir bicara pemanggilnya. Ditambah pula dengan bunyi bising kenderaan dan orang ramai di tempat saya berada ketika itu.

Yang jelas pada pendengaran saya hanya dua perkataan.

Jobstreet.

Singapore.

Disebabkan tak dapat dengar dengan jelas, maka saya minta si pemanggil menelefon semula dalam 10 minit kemudian. 'Bijaknya' saya ialah saya tak perasan pula bateri handphone hampir habis ketika itu. Dalam sibuk menyelesaikan urusan, saya pun tak perasan bateri dah 'kong' dan tak ingat langsung yang saya sepatutnya menunggu panggilan dari pemanggil itu tadi.

Pagi tadi baru saya teringat semula. Baru lah terfikir siapa agaknya yang menelefon malam tadi?

Kaitannya antara Jobstreet dan Singapore? Ada banyak kemungkinan ni. Mungkin kah pihak Jobstreet dari Singapura yang telefon? Atau syarikat dari Singapura yang telefon setelah lihat maklumat saya di Jobstreet?

Selepas terfikir-fikir itu baru saya teringat sesuatu. Saya dah bertahun-tahun tak kemaskini info dan resume di Jobstreet. Maklumat id dan kata laluan untuk login ke laman Jobstreet pun saya dah tak ingat. Jadi macam agak mustahil panggilan telefon itu adalah mengenai tawaran kerja atau yang berkaitan dengannya.

Sumber : singaporeair.com
Tak pernah terfikir pun saya nak bekerja di Singapura walaupun ada juga beberapa orang kenalan yang telah berjaya dengan karier masing-masing di sana. Seorang kenalan yang juga sama tempat bekerja dahulu pun menjadikan Singapura 'sasarannya' sebagai tempat untuk mencari kerja sebaik sahaja kembali ke Malaysia setelah mencuba 'buat-perkara-yang-tak-pernah-saya-terfikir-akan-dilakukannya' di New Zealand iaitu bekerja sebagai pemetik buah. Bila ditanya kenapa memilih untuk bekerja di Singapura? Jawapan yang diberinya ialah (saya cari balik jawapan beliau dari whatsapp perbualan saya dengannya):

"Malaysia sini semua harga barang naik, gaji saja tak naik..."
"Saya ingin beli rumah..tapi kalau kerja kat Malaysia tak tahu bila mampu beli..."
"Nak kerja kat Singapura bukan kerana sana bagus, hanya kerana currency bagus, tu sahaja..."

Namun impian nya untuk bekerja di Singapura belum tercapai dan kini beliau telah pun berkhidmat di sebuah bank di bahagian IT yang terletak di Bangi.

Nak gaji yang lebih tinggi? Nak bekerja secara sah dan kurang risiko? Nak bekerja di 'luar negara' tapi menetap di Malaysia? Mungkin Singapura pilihan yang tepat untuk anda. Dapatkan e-book 'Panduan Mencari Kerja & Bekerja di Singapura' untuk mulakan langkah mencari rezeki di kota Singa hari ini!

Mudah ke nak kerja di Singapura?

Dalam pada mudah tak mudah itu, hingga kini telah hampir 400,000 orang rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura melalui agensi mencari pekerjaan mahu pun mencari kerja sendiri.

Banyak juga yang nak dipertimbangkan sebelum melangkah kaki menyeberangi Tambak Johor ke Singapura. Mudah ke nak cari kerja di Singapura? Apa dokumen yang diperlukan oleh majikan di sana? Permit kerja di Singapura pula bagaimana? Apabila dah dapat kerja di Singapura nanti, berbaloikah menetap di sana dan guna pengangkutan sendiri untuk ke tempat kerja? Bagaimana pula dengan perbelanjaan seharian dan kos hidup di Singapura?

Kalau anda ada perancangan nak bekerja di Singapura (atau kalau saya dapat lagi panggilan telefon yang 'tak kesampaian' itu dan ia adalah mengenai tawaran kerja di Singapura dan saya tiba-tiba terbuka hati nak merantau cari rezeki) dan nak tahu persediaan yang diperlukan untuk bekerja di sana, e-book 'Panduan Mencari Kerja & Bekerja di Singapura' ini mungkin boleh membantu anda. E-book ini bukan saja menjawab soalan-soalan di atas malah turut menyediakan panduan strategi mencari kerja di Singapura dan menjawab persoalan mudah seperti 'Bolehkah saya bekerja di Singapura jika tak mahir berbahasa Inggeris?' dan 'Bolehkah saya bekerja di Singapura jika saya tidak ada apa-apa sijil?'. Saya baru tahu yang ada juga warganegara Malaysia yang tidak dibenarkan bekerja di Singapura seperti yang telah ditetapkan dalam peraturan oleh Ministry of Manpower, Singapura.




Pembelian e-book 'Panduan Mencari Kerja & Bekerja di Singapura' ini ada jaminan pulangan wang 100%. Maknanya jika anda dah beli e-book ini dan rasa info nya tak membantu pun untuk anda cari dan dapat kerja di Singapura, wang anda akan dipulangkan semula. Mungkin juga saya patut rekomen e-book ini kepada kawan saya itu manalah tahu kalau-kalau beliau masih menyimpan hasrat nak bekerja di Singapura!

Tak rugi jika ingin mencuba.

Selepas membaca e-book ini mungkin anda rasa lebih yakin dan mudah untuk cari kerja di Singapura dan peluang anda untuk mencari rezeki di kota Singa menjadi lebih cerah dengan segala maklumat dan persediaan awal.

Selamat mencuba!








0 comments: