The Mainichi, suratkhabar yang bertukar jadi pokok!

Thursday, September 01, 2016 Ana 2 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera...

Wah, suratkhabar yang boleh ditanam dan tumbuhkan pokok?

Beli suratkhabar dari penjual di tepi jalan. Suratkhabar di hantar ke rumah setiap pagi oleh penghantar suratkhabar. Pinjam suratkhabar dari kawan meja sebelah di pejabat. Semuanya dengan satu tujuan. Nak baca suratkhabar. Apa yang kita buat dengan suratkhabar tersebut selepas itu?

Kertas suratkhabar jadi kertas bungkus nasi lemak? Atau jual dan kitar semula? Atau balut buku sekolah? Atau bungkus kacang putih?

Sumber : FB Playground +


Saya terkagum dengan video yang dikongsikan di FB Playground mengenai kertas suratkhabar yang boleh ditanam dan tumbuhkan pokok! Boleh klik dan tonton video menarik itu di sini.

Suratkhabar di Jepun, The Mainichi menjadi suratkhabar pertama yang 'subur' dan boleh menumbuhkan pokok bila ditanam. Untuk kesahihan, saya cuba juga untuk cari maklumat lanjut selain yang terdapat dalam video di atas, tapi tak jumpa. Berdasarkan info dalam video ini, kertas suratkhabar tersebut boleh dikitar semula dan kertas itu sendiri mengandungi biji benih pokok. Dakwat pada kertas suratkhabar itu adalah dari sumber tumbuh-tumbuhan dan bertindak sebagai fertilizer atau baja.

Sumber : FB Playground +


Jadi, selepas selesai baca suratkhabar istimewa ini, hanya tanamkan kertas suratkhabar tersebut dalam pasu berisi tanah dan siram air seperti biasa. Dalam masa beberapa hari, segala bahan berita dalam suratkhabar yang anda baca tadi dah bertukar menjadi pokok bunga yang cantik!

Idea yang hebat dan sangat menarik!


Sumber : FB Playground +


Selain menarik minat orang ramai untuk cuba sendiri tanam-kertas-tumbuh-pokok ini, ia juga secara tak langsung dapat menggalakkan minat membaca dan yang paling penting minat untuk mengamalkan kitar semula. Sangat menarik konsep yang digunakan. Kertas dibuat daripada pokok dan pokok dibuat daripada kertas!

Mungkin tak harga suratkhabar ini lebih mahal daripada suratkhabar yang lain? Bolehkah kita yang ada di Malaysia melanggan suratkhabar istimewa ini dan dihantar melalui pos? Tak mustahil akan ada lagi ciptaan-ciptaan canggih selepas ini kan. Kertas surat khabar yang dibuat daripada  isi ayam dan bila digoreng akan menghasilkan ayam goreng? Ok, abaikan idea yang mengarut ni!

Baca juga:
Hanya perlukan 7 hari untuk baiki lubang sedalam 30 meter di Jepun!
Hanya berlaku di Jepun!

Jika betul info yang dikongsikan melalui video ini, maka wajib lah jadikan suratkhabar The Mainichi sebagai salah satu cenderamata untuk dibawa pulang jika melancong ke Jepun nanti!



2 comments:

  1. Best juga kalau buka balutan nasik lemak tiba-tiba ada pokok bunga kat dalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...nasi lemak terkini : nasi lemak bunga ros, nasi lemak bunga raya...

      Delete