5 tips mudah untuk mulakan bisnes food truck

Tuesday, September 20, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Sejak kebelakangan ini, saya perhatikan semakin banyak peniaga berasaskan food truck berniaga di sekitar kawasan rumah kedai dan pejabat berhampiran rumah saya. Bermula dengan sebuah food truck yang jual air kopi (lebih kurang macam kopiesatu), sehingga hari ini dah ada pula food truck jual makanan segera (macam burger, spagheti, kebab) dan food truck jual pelbagai jenis nasi (nasi campur, nasi goreng). Tapi saya belum berkesempatan lagi hendak mencuba menu di food truck-food truck tersebut.

Mesti banyak untung bisnes guna food truck ini kan?

Untung atau rugi itu perkara yang subjektif. Dalam berniaga, jika kena cara dan strategi nya, untung akan datang dengan sendirinya, Cuma ada satu kelebihan bagi bisnes berasaskan food truck ini ialah tidak perlukan modal besar untuk miliki kedai fizikal. Dari sudut itu saja dah banyak yang dapat dijimatkan dalam proses nak mulakan bisnes.

Tapi, adakah bisnes food truck ini sesuai untuk semua orang yang hendak mula berniaga? Asalkan terlintas di hati hendak berniaga guna food truck maka dah terbayangkan keuntungan yang bakal dijana?

Bisnes food truck ini sesuai untuk semua orang. Sesuai untuk semua orang yang mampu laksanakan sekurang-kurangnya 5 perkara asas di bawah:


1. Ada identiti tersendiri
- Dengan ada identiti yang unik, bisnes food truck anda akan mudah diingati dan dikenali. Biarpun anda adalah peniaga food truck yang kesepuluh yang jual air kopi di kawasan yang sama, jika food truck anda ada identiti yang tersendiri dan unik (dan semestinya kena ada air kopi yang sedap!), pasti anda akan mampu mengumpul pelanggan yang setia  (regular customer) dengan produk anda. Selain trak yang dijadikan food truck itu sendiri harus dihias se kreatif yang mungkin untuk memikat pelanggan, tak lupa juga pentingnya tagline untuk bisnes food truck anda. Macam mana produk Kopiesatu boleh dikenali dan diingati dengan mudah? Sebab perkataan 'kopi satu ' itu sendiri adalah perkataan yang biasa disebut bila kita pesan air di restoran atau warung kan?

Identiti yang unik dan kreatif untuk food truck memang satu perkara yang penting. Cuma jangan sampai terlebih unik seperti coffee truck yang menyerupai kereta kebal @ perang baru-baru ini!

Sumber : FB Malaysian Food Truck


2. Bijak mengurus dan merancang
- Selain faktor menu, orang ramai memilih untuk beli makanan di food truck kerana faktor masa. Jadi, memang sangatlah penting untuk peniaga food truck untuk sentiasa bersedia melayan pelanggan yang datang menyerbu secara tiba-tiba. Pekerja harus saling bekerjasama kerana pekerja food truck tidak lah seramai pekerja di restoran. Peniaga food truck juga harus bijak untuk mengesan bila tempat-tempat yang jadi tumpuan ramai akan jadi sesak dengan bakal pelanggan anda. Pandai uruskan stok dan sentiasa pastikan bahan-bahan mentah untuk menu yang digemari ramai sentiasa mencukupi.


Baca juga :
Trend bisnes food truck di mana-mana
Lebih banyak peluang untuk peniaga berasaskan food truck
Bisnes food truck: Menu ringkas dan peluang di bazar..


3. Rasa yang sama dan konsisten
- Jika tidak menggunakan resipi yang sama setiap hari, iaitu anda guna kaedah campak-campak-dalam-kuali-dan-siap untuk sediakan makanan, pasti nya rasa makanan juga akan berbeza. Tanpa rasa yang konsisten, bukan saja akan buat pelanggan lari, tapi juga akan sebabkan masalah lebihan kos bahan mentah dan sukarkan latihan untuk pekerja anda. Rasa makanan yang-hari-ini-sedap-esok-tak-sedap akan buatkan pelanggan kurang percaya dengan produk anda dan mula cari yang lain!

Sumber : thestar.com.my



4. Menu yang ringkas dan menarik
- Jarang (atau tidak mungkin) orang yang mengunjungi food truck dengan harapan nak beli makanan yang dihidang dan dihias cantik bertaraf hotel. apa yang penting kerjasama pada pelanggan ialah makanan yang dibeli dari food truck mestilah sedap, murah dan cepat disediakan. Untuk permulaan bisnes food truck, penting untuk pastikan menu disediakan dalam bahagian yang kecil dan tidak terlalu complicated. Setelah semakin maju dan semakin bertambah kepakaran anda dalam sediakan makanan, tambah pilihan menu untuk pelanggan dari semasa ke semasa.
Sumber : thestar.com.my



5. Elakkan isu dan komen buruk dari pelanggan
- Yang ini pastinya isu yang sangat ditakuti. Tak kira berniaga makanan di restoran atau di food truck, kepuasan pelanggan tetap jadi keutamaan. Sebagai peniaga berasaskan food truck, anda tetap perlu pastikan makanan yang dijual menepati selera pelanggan. Perlu ada sekurang-kurangnya satu (kalau lebih lagi bagus!) makanan yang tersangat istimewa dan jadi trademark bisnes food truck anda. Sebut saja makanan tersebut, terus teringatkan food truck anda. Ada beberapa komen di ruangan forum yang saya ikuti mengatakan antara salah satu punca bisnes food truck gagal ialah peniaga food truck mengambil mudah soal kualiti makanan. Kurang wajar hanya disebabkan harga makanan food truck kebanyakannya murah sedikit berbanding di restoran, maka kualiti makanan food truck pun 'dimurahkan' sekali.


Sumber : thevocket.com


Antara FB yang anda boleh follow untuk dapatkan info berkaitan bagaimana memulakan perniagaan food truck ialah FB Malaysian Food Truck (klik di sini). Pelbagai info menarik dikongsikan antaranya seperti modal memulakan bisnes food truck, lesen dan permit yang diperlukan untuk bisnes food truck, jenis-jenis food truck yang sesuai,  idea menu untuk bisnes food truck, cara uruskan bahan mentah dan stok untuk food truck, pekerja untuk uruskan food truck, cara menguruskan trak, lokasi strategik untuk bisnes food truck, waktu sesuai untuk operasi food truck dan cara-cara untuk mempromosikan bisnes food truck. Macam-macam info ada!


Selamat memulakan bisnes food truck!




0 comments: