Jom sertai World #QuranHour!

Sunday, September 04, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera...

World #QuranHour. 11 September, 2016. Jam 9 pagi. Seluruh dunia.

Buat pertama kalinya, bacaan Al Quran akan diperdengarkan serentak di seluruh dunia selama satu jam bermula jam 9 pagi, Disebabkan perbezaan waktu di negara-negara lain, maka sebenarnya World #QuranHour ini akan berlangsung selama sehari, mengikut waktu tempatan. Saya terbayang betapa seluruh dunia akan bergema dengan bacaan Al Quran sepanjang masa jika World #QuranHour ini dilaksanakan setiap hari, sebagaimana laungan azan yang tidak pernah berhenti.

Ketahui lebih lanjut mengenai World #QuranHour melalui video ringkas di FB WorldQuranHour ini, klik di sini dan di sini.

world #quranhour
Sumber : FB WorldQuranHour



Tujuan utama World #QuranHour atau #DuniaNgaji ini diadakan adalah untuk mengajak umat Islam kembali mengamalkan panduan yang telah digariskan dalam kitab suci tersebut. Sebagaimana kata penganjur World #Quran Hour ini, idea ini timbul setelah merasakan umat Islam hari ini masih gagal menunjukkan akhlak yang baik walaupun mereka menunaikan solat.

"Puncanya kerana orang Islam tidak faham Islam, jadi cara nak memahami Islam adalah dengan baca dan fahami kitab Allah itu (al-Quran). Ini yang kita nak push supaya orang Islam go back to basic... memahami Islam betul-betul"  - sumber : sinarharian.com.my

world #quranhour
Sumber : FB WorldQuranHour

world #quranhour
Sumber : FB WorldQuranHour


Beberapa tempat utama akan menjadi pusat berkumpul untuk acara World #QuranHour ini dan orang ramai boleh memilih untuk turut sama berada di pusat-pusat ini atau membaca Al Quran secara sendirian di rumah, World #QuranHour tidak terhad kepada membaca Al Quran sahaja, malah apa saja aktiviti yang bertujuan untuk mendalami isi Al Quran dan mengamalkannya. Kesemua stesen tv utama negara akan menyiarkan siaran langsung bermula jam 8:30 pagi pada hari tersebut.

world #quranhour
Sumber : FB WorldQuranHour

world #quranhour
Sumber : FB WorldQuranHour

Baca juga :
Cerita haji : Pengalaman di Arafah dan Muzdalifah...

cara sertai world #quranhour
Sumber : denaihati.com
Semoga niat murni aktiviti anjuran RumahNgaji ini akan menjadi titik tolak kembalinya kita kepada Al Quran dan permulaan amalan membaca dan mengamalkan Al Quran secara istiqomah. InsyaAllah..

Jom sama-sama kita sertai World #QuranHour!


0 comments: