Kes virus Zika yang pertama di Malaysia

Thursday, September 01, 2016 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Kurang seminggu daripada kes pertama virus Zika dilaporkan di Singapura, Zika hari ini dah sampai di Malaysia..

Kes pertama disahkan oleh Kementerian Kesihatan melibatkan seorang wanita berusia 58 tahun di Klang. Kes telah dirujuk ke Hospital Sungai Buloh untuk pemeriksaan. Wanita tersebut dilaporkan telah mengunjungi anaknya yang berada Singapura yang turut dilaporkan positif Zika. Baca di sini untuk laporan lanjut Astroawani.

Sejujurnya bila disebut virus Zika, apa yang terlintas di fikiran saya ialah 3 perkara iaitu gambaran ibu mengandung dan bayi yang mengidap microcephaly (atau sindrom bayi berkepala kecil) disebabkan virus Zika pada si ibu tersebut. Yang ketiga saya terfikir ialah apa langkah yang telah diambil untuk mengawal virus ini semasa Sukan Olimpik Rio yang lalu dan ada nya kemungkinan jangkitan semasa ramai tertumpu di temasya sukan di Brazil itu (info: jangkitan pertama pada manusia dikesan di Brazil pada bulan Mei tahun lalu). Virus yang berada lebih daripada 16,000 km dari Malaysia 4 bulan yang lalu kini telah mencatatkan kes nya yang pertama di sini.



Virus Zika boleh dijangkiti melalui 3 cara iaitu gigitan spesies nyamuk Aedes (spesies aegypti yang paling banyak sebarkan Zika), melalui pemindahan darah dan hubungan intim. Selain kesan yang ketara virus ini kepada bayi, satu info yang baru saya tahu ialah virus Zika juga boleh menyerang orang dewasa (bukan ibu mengandung) dan mengakibatkan gangguan pada otak. Baca di sini.
Tapi yang pastinya memang sedih melihat kesan virus Zika ini kepada bayi. Bayi yang mengidap microcephaly @mikrosefali ini, anda boleh tonton video bayi mikrosefali di FB Public Health Malaysia, klik di sini.



Selain kes pertama yang dilaporkan di Malaysia, Indonesia juga mencatatkan kes pertama virus Zika bagi negara tersebut apabila seorang warga Indonesia juga dilaporkan dijangkiti virus Zika di Singapura.

Sama-sama kita lengkapkan diri dengan info mengenai cara-cara jangkitan virus Zika, cara mengelakkan jangkitan, simptom-simptom jangkitan Zika serta segera dapatkan rawatan dan rujuk pihak hospital jika ada tanda-tanda telah dijangkiti (baca juga info berguna mengenai Zika di sini).

Mencegah lebih baik daripada merawat. Rawat sebelum terlewat.





0 comments: