Pembesar suara senjata rahsia Olimpik Tokyo 2020

Wednesday, September 07, 2016 Ana 0 Comments




Assalamualaikum & salam sejahtera...

Pembesar suara senjata rahsia Jepun?

Sukan Olimpik di Rio de Janeiro , Brazil baru saja melabuhkan tirai 2 minggu yang lalu. Tuan rumah sukan Olimpik yang akan datang, Tokyo telah pun bersedia dengan pelbagai persiapan untuk menghoskan acara sukan 4 tahun sekali itu. Terkini, Jepun sedang menguji 'senjata rahsia' yang akan digunakan dalam temasya Olimpik tahun 2020 itu nanti.

"Syarikat pengeluar barangan elektrik, Panasonic melancarkan sebuah pembesar suara istimewa sempena penganjuran Sukan Olimpik Tokyo 2020 yang mampu menterjemahkan bahasa Jepun kepada tiga bahasa berbeza dalam tempoh hanya beberapa saat. Alat pembesar suara yang dikenali sebagai megaphone itu membolehkan pengguna bercakap dalam bahasa Jepun sebelum frasa itu akan diulang semula dalam bahasa Inggeris, Korea dan Cina" (sumber: Utusan Malaysia 7 September 2016)

Menarik kan? Seperti barang-barang ajaib yang keluar dari poket Doremon jadi nyata. Info juga melaporkan megaphone yang juga dikenali sebagai Megaphoneyaku ini telah pun mula diuji di Lapangan Terbang Narita selepas kesukaran menghubungi penumpang warga asing ketika insiden salji tebal yang lalu (baca di sini).

pembesar suara boleh alih bahasa
Sumber : amanz.my

'senjata' jepun untuk olimpik tokyo 2020
Sumber : Utusan Malaysia 7 September 2016

Selain memudahkan kerana tak perlu ada ramai penterjemah bahasa, megaphone ini juga akan membolehkan maklumat disampaikan dengan lebih cepat, terutama dalam keadaan kecemasan. Tak mustahil akan ada lain-lain bahasa yang akan ditambah kemudian hari menjelang Olimpik nanti.

Terkenal dengan watak-watak animasi kesukaan ramai, teknologi dan gajet ciptaan terkini serta masyarakatnya yang bersopan santun dan berdisiplin tinggi, ramai yang tak sabar menantikan Sukan Olimpik Tokyo 2020 @ Sukan Olimpik masa depan itu.



0 comments: