Salam Israk Mikraj 1440 Hijrah...

Wednesday, April 03, 2019 Ana 0 Comments



Salam Israk Mikraj 1440 Hijrah...


Assalamualaikum & salam sejahtera....


Salam Israk & Mikraj 1440 Hijrah..

Tarikh 27 Rejab menandakan perjalanan agung Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram di kota suci Mekah ke Masjidil Aqsa di bumi Palestin dan kemudiannya di mikraj kan (perjalanan Nabi Muhammad SAW bertemu Allah di Sidratul Muntaha) kini tiba lagi.

Peristiwa besar dalam Islam dan hadiah yang bermakna daripada peristiwa ini ialah solat 5 waktu yang wajib ditunaikan oleh setiap yang beragama Islam.

Solat sebagai cara untuk kita 'bercakap' dengan Allah SWT.

Solat sebagai cara kita untuk memohon segala hajat dan pertolongan daripada Allah SWT.

Solat sebagai cara menunjukkan kerendahan diri kita sebagai hamba dan tiada daya dan upaya untuk membuat sesuatu pun melainkan dengan pertolongan daripada Allah SWT.

Solat sebagai cara kita bersyukur dengan segala limpah kurnia nikmat yang tidak terhitung daripada Allah SWT.



Israk Mikraj


Solat yang pada asalnya difardhukan sebanyak 50 waktu yang akhirnya dikurangkan kepada 5 waktu setelah Nabi Muhammad SAW memohon keringanan untuk umatnya.  Namun solat 5 waktu itu pahalanya masih menyamai pahala solat 50 waktu.  Kesungguhan Nabi Muhammad SAW turun naik 7 lapisan langit untuk memohon keringanan kerana kasihnya Baginda yang tahu umatnya yang lemah tak mampu untuk tunaikan sehingga 50 waktu. Mungkin kasih sayang Baginda itu boleh kita jadikan motivasi untuk tunaikan solat di kala berat untuk menunaikannya....


Israk Mikraj


Tibanya tarikh Israk Mikraj menandakan Ramadhan semakin hampir. Sempatkah agaknya kita untuk sampai ke bulan yang mulia itu?


Baca juga:
Salam Isra' dan Mikraj 1437H...
Salam Isra' dan Mikraj 1438H...


0 comments: