Hoki Piala Sultan Azlan Shah 2019 : Tahniah Malaysia di tempat ke-3

Saturday, March 30, 2019 Ana 0 Comments


Hoki Piala Sultan Azlan Shah 2019 : Tahniah Malaysia di tempat ke-3



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Tahniah pasukan hoki negara kerana berjaya dapat tempat ke-3 dalam perlawanan Hoki Sultan Azlan Shah (HSAS) 2019 setelah berjaya menewaskan Canada dalam aksi penentuan tempat ke-3 dengan jaringan 4-2 petang tadi. Kejayaan ini memperbaiki pencapaian tempat ke-4 dalam edisi yang lepas. Walaupun Canada yang mula berjaya dapat mata pertama, pasukan hoki negara terus mempamerkan semangat juang yang tinggi dan aksi garang mengasak kubu lawan tanpa henti. Gol-gol skuad negara dijaringkan oleh Aiman Rozemi, Azrai Abu Kamal, Tengku Tajuddin dan Faizal Saari.

Malaysia lawan Canada


Saya hanya mula ikuti perlawanan yang libatkan pasukan negara ketika menentang pasukan Jepun. Saya tak sempat tengok Malaysia kalahkan Poland 5-1. Apabila sebut pasal hoki dan Jepun,perkara pertama yang saya akan teringat ialah 'tragedi' kekalahan kepada Jepun ketika sukan Asia yang lalu. Perlawanan yang boleh buat sakit jantung apabila dah sangat hampir nak menang tapi Jepun dengan gigihnya mengejar sehinggalah pasukan hoki negara dihampakan melalui penentuan pukulan penalti. Memang tak boleh lupa sampai bila-bila. Jadi bila pasukan hoki negara berhadapan dengan Jepun dalam HSAS dan berjaya tewaskan Jepun dengan 3-2 memang lega rasanya. Itu pun setelah penat berdebar-debar nak tunggu hingga wisel penamat dibunyikan.

Malaysia lawan Canada


Tewas 4-2 kepada pasukan hoki India dan tewas lagi 2-1 dengan Korea setelah menang ke atas Poland dan Jepun dalam HSAS memang sedikit mengecewakan. Peluang untuk jaringkan gol banyak tercipta tapi apa kan daya penyudah yang diharapkan kadang kala tidak menjadi. Begitu juga dengan peluang melalui pukulan sudut penalti sentuhan pemain senior Razie Rahim (favourite player saya ☺) dan Faizal Saari yang juga kurang menyengat. Apa- apa pun tahniah kepada pasukan Speedy Tigers yang tak mudah menyerah kalah. Perlawanan menentang Canada tadi dipenuhi aksi-aksi menarik seperti set-piece cantik untuk jaringan gol pertama (Razie Rahim -> Faizal Saari -> Aiman) 'dive' /layangan badan Tengku Tajuddin untuk gol ke-3 dan juga sedikit cemas apabila bermain dengan 9 orang pemain saja selepas Fitri Saari dilayangkan kad kuning dan seorang lagi pemain (lupa yang mana satu) menerima kad hijau sebelum itu.

Malaysia lawan canada


Korea Selatan dinobatkan sebagai juara HSAS setelah menang 4-2 ke atas India melalui shootout. Gol penalti yang dijaringkan oleh kapten Korea, Lee Namyong itu memang 'win' betul lah!

Juara - Korea Selatan

Naib Juara - India

Tempat ke-3 - Malaysia

Fair Play Award - Jepun

Best Player - Surender Kumar (India)

Top Scorer (7 gol) - Jang Jonghyun (Korea) / Mandeep Singh (India) ...kalau tak silap Faizal Saari 6 gol dalam tournament ni

Best Goalkeeper - Kim Jaehyeon (Korea)

Man of the match (final) - Jang Jonghyun (Korea)


0 comments: