Tilawah, tanah dan mata yang mengantuk....

Friday, April 19, 2019 Ana 0 Comments



Tilawah, tanah dan mata yang mengantuk....



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Salam sayyidul ayyam...

"Kita berasal dari tanah, makan makanan dari sumber tanah, kita akan kembali ke tanah. Tapi kenapa kita bersifat langit?"

Tilawah Antarabangsa 2019


Mendalam dan 'deep' betul kata-kata Ustaz Hariri yang menghuraikan bacaan daripada surah An-Nahl oleh salah seorang peserta majlis Tilawah dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Antarabangsa ke-61 malam semalam. Memang betul. Teringat juga saya pada kata-kata seorang ustazah (tak ingat dah ustazah yang mana) iaitu kita manusia ni dalam telinga ada t.a.h.i, dalam hidung ada t.a.h.i, dalam perut ada t.a.h.i, di mata ada t.a.h.i, senang cerita atas bawah ada t.a.h.i. Ke mana-mana pun kita bawa t.a.h.i. Tapi kita kadang kala masih lagi ada sifat sombong dengan Tuhan, apa tah lagi dengan manusia.

Peringatan untuk diri sendiri...

😔😔😔


Qari dan qariah yang mewakili Malaysia iaitu Abdul Khair Jalil dan Nor Farhatul Fairuzah Panut telah pun selesai memperdengarkan bacaan masing-masing pada malam kedua dan ketiga yang lalu. Malam ini merupakan malam terakhir sebelum majlis tilawah menobatkan johan pemenang bagi qari dan qariah, hafiz dan hafizah untuk edisi kali ini.
Bagi orang yang tak berapa kuat iman macam saya, agar mencabar juga untuk terus menonton tilawah di kaca tv. Tengok dan dengar bacaan peserta pertama hingga keenam boleh tahan lagi. Apabila masuk giliran peserta ke-7, dah mula lah mata berat dan tangan mula capai bantal 😅.

Qari Malaysia

Qariah Malaysia


Betul kata Ustaz Hariri semalam. Syaitan akan berusaha menggoda anak Adam dari atas, bawah, kanan, kiri, depan dan belakang serta dengan pelbagai cara. Kata Ustaz lagi, bila tengah tonton tilawah di tv pun syaitan akan cuba menggoda dengan cara;

"Buat apa tengok tilawah, tukar channel lain kan lagi best"

😔




0 comments: