Saya dan cerita servis bank....

Tuesday, April 23, 2019 Ana 0 Comments



Assalamualaikum & salam sejahtera....

Sudah 2 kali mesin ATM di CIMB cawangan Setiawangsa itu buat saya 'cemas'. Kedua-dua kali disebabkan mesin ATM hanya paparkan skrin yang sama (kalau tak silap saya 'Transaction is being processed') untuk beberapa minit dan akhirnya resit dikeluarkan tertulis 'Unable to dispense'. Kali pertama memang saya cemas sungguh sampai saya tekan butang Cancel itu berkali-kali sampai lah kad ATM saya dikeluarkan semula. Kali kedua (bukan di mesin ATM yang sama tapi mesin di sebelahnya) saya dah kurang cemas dan hanya tunggu saja kad dikeluarkan. Saya masih boleh terima jika hanya duit tak dapat dikeluarkan. Yang saya risaukan ialah jika duit tak dapat dikeluarkan tapi baki akaun telah berkurangan. Bertambah haru jika duit tak dapat dikeluarkan dan baki akaun telah berkurang ditambah pula dengan masalah kad ATM pula ditelan oleh mesin. Setakat ini belum pernah lagi terjadi pada saya 😅. Harap dijauhkan masalah macam itu lebih-lebih lagi jika saya mengeluarkan duit bagi pihak emak saya yang sukar nak berkerusi roda ke bank. Jika perlukan tuan punya kad sendiri hadir untuk tuntut kad yang dah ditelan memang sukar lah.

Servis bank


Pernah sekali itu nak tak nak terpaksa juga diusahakan bawa emak ke Bank Islam di cawangan Wangsa Maju semata-mata untuk aktifkan akaun yang telah lama tiada sebarang transaksi. Saya hendak wakilkan tidak dibenarkan. Perlu juga emak saya hadir sendiri untuk dapatkan tandatangannya. Tak dapat masuk ke dalam bank pun tak apa kata pegawai yang bertugas. Parkir di depan bank pun dan cukup. Memang susah pun untuk ke bank itu menggunakan kerusi roda. Tiada laluan yang sesuai. Maka awal-awal pagi lagi kami dah sampai parkir kereta di depan bank yang masih belum dibuka.

Sama juga kisahnya apabila emak saya hendak membatalkan arahan tetap (standing instruction,SI ) pembayaran kepada Takaful melalui pemotongan akaun CIMB.

"Boleh tak kalau saya nak mohon batalkan SI untuk emak saya?"

"Kena account holder sendiri yang datang Cik. Emak Cik kena datang sendiri. Boleh Cik bagi nombor IC mak Cik untuk saya semak?"

"Cik, akaun emak Cik ni buka di cawangan Jalan Duta. SI pun dibuat di Jalan Duta. Cik kena pergi ke cawangan Jalan Duta untuk tamatkan SI ni"

"Tak boleh batalkan di sini?"

"Tak boleh Cik. SI tu hanya boleh dibatalkan di cawangan asal SI tu dibuat. Rekod SI tu ada di cawangan asal"

Dalam hati saya cakap sorang-sorang. Biar betul. Saya bayangkan rekod SI tu tersimpan dalam fail kertas yang disimpan dalam laci kabinet. Takkan rekod tak ada dalam sistem. Masih guna rekod dalam fail kertas lagi ke zaman sekarang ni? Macam mana pula kalau pemegang akaun dah berpindah luar dari Kuala Lumpur?

Maka ke CIMB cawangan Jalan Duta lah kami untuk membatalkan SI. Disebabkan susah nak keluar masukkan emak saya dari kereta, maka staf bank meminta kami parkir kereta betul-betul di depan pintu bank. Perlu nampak urusan sedang dibuat di CCTV, kata staf tersebut.

Lain pula caranya bila saya hendak membatalkan SI untuk bayaran bulanan saya ke sebuah bank. SI dibuat di Menara Maybank. Saya sangkakan seperti kes CIMB di atas, saya perlu ke Menara Maybank juga untuk batalkan SI tapi tak perlu. Saya hanya perlu ke cawangan Maybank yang terdekat untuk isi borang pembatalan. Itu saja.

Sebagai sebuah bank yang sediakan perkhidmatan untuk pelanggan, semestinya perkhidmatan itu haruslah yang terbaik. Sekurang-kurangnya telah diuji dahulu oleh pihak bank dan telah stabil untuk digunakan oleh pelanggan. Satu ketika dulu, pada awal bulan 3 tahun lepas, saya pernah menggunakan servis Instant Transfer dari akaun Bank A ke akaun Bank B secara online di Maybank2u. Malangnya transaksi tidak berjaya disebabkan system problem (saya dah tak ingat error message yang dipaparkan). Transaksi tak berjaya tapi baki akaun telah berkurangan. Maka terpaksa lah hubungi call center untuk log report. Setelah beberapa hari saya hubungi semula call center dan dimaklumkan yang transaksi di pihak Bank A telah berjaya tapi gagal di Bank B. Maka duit telah dikreditkan semula ke akaun di Bank A. Jumlah yang di transfer ialah RM332.58 termasuk service charge 53 sen. Duit yang dikreditkan semula ke akaun A ialah RM332.05 sahaja.

"Instant transfer ni memang ada problem ke?"

"Memang servis Instant transfer selalunya tak stabil Cik. Lebih baik Cik guna Interbank Transfer"

** Jujur staf customer service ni, mengaku servis tak stabil **

"Tapi kenapa duit yang kredit balik ni kurang 53 sen?"

"Oh 53 sen tu service charge Cik. Instant transfer ni kena charge 53 sen"

"Tapi transaction ni tak berjaya pun. Tak berjaya pun kena charge ke?"

"Ya Cik. Cik nak saya log report lain ke untuk kredit balik 53 sen ni?"

😞😞😞😞😞

Servis tak stabil tapi untuk semua transaksi yang guna servis tersebut dikenakan service charge 53 sen..

🤔🤔🤔🤔🤔

Macam-macam cerita.....

0 comments: