Nyamuk aedes dan pintu yang ditutup...

Sunday, March 26, 2017 Ana 0 Comments


Nyamuk aedes dan pintu yang ditutup...


Assalamualaikum & salam sejahtera....

Rasa macam dalam mimpi sekejap bila tengok luar rumah penuh berkabus.

Fogging atau semburan kabus

Fogging atau semburan kabus


"....sila pastikan pintu utama rumah anda dibuka untuk membolehkan semburan sampai ke dalam rumah dan bekas makanan telah ditutup..."

Lebih kurang macam itu lah pengumuman yang dibuat oleh pegawai dari Kementerian Kesihatan menggunakan pembesar suara sambil kereta tersebut melalui kawasan perumahan saya petang tadi. Semburan asap atau 'fogging' adalah aktiviti biasa dan beberapa kali dilakukan dalam setahun setiap kali ada dilaporkan kes denggi di kawasan berhampiran.

Jika saya tak silap dengar, begitulah lebih kurang bunyi pengumumannya. Diminta untuk buka pintu utama rumah. Betul lah tu, supaya dapat tercapai matlamat fogging itu iaitu semburan untuk membunuh nyamuk aedes yang berada di dalam rumah. Nyamuk aedes itu sendiri ialah nyamuk yang malas (terbang sekitar 100 hingga 200 meter sahaja) dan dikenali sebagai 'Indoor Mosquitos'. Tapi seperti biasa, kebanyakan (hampir semua) penghuni rumah (termasuk saya) tidak akan membuka  pintu malah mengunci rapat pintu rumah ketika aktiviti fogging ini dijalankan.

Seingat saya beberapa tahun yang lepas, pernah petugas yang melakukan fogging di luar kawasan rumah bertanyakan kepada penduduk di kawasan perumahan saya itu jika ada yang mahu kan fogging dilakukan di dalam rumah. Selain rumah saya, ada beberapa lagi rumah yang 'merelakan' untuk rumah mereka di 'fogging'. Dan sehingga kini saya tak akan lupa kan betapa lama nya kesan seperti berminyak di lantai, tangga dan permukaan yang bersimen  hasil fogging tersebut dapat dihilangkan. Sejak hari itu, setiap kali ada nya aktiviti fogging, memang semua pintu akan dikunci rapat tapi masih ada juga bau asap yang berjaya mencelah ke dalam rumah.

Tapi bila difikirkan kembali, terasa gerun juga bila melihatkan statistik kes denggi yang dicatatkan setiap hari di laman web rasmi idengue (klik di sini). Di Selangor contohnya, terdapat 129 kes denggi dicatatkan dalam satu hari (24 Mac) dan jumlah kes terkumpul daripada 1 Mac hingga 24 Mac ialah sebanyak 11,421 kes. Itu jumlah kes untuk sebulan (belum cukup sebulan pun)!


Statistik kes denggi
Sumber: idengue


Bila lihat statistik ini saya jadi 'insaf'. Baru terfikir tak boleh ke saya bertahan dengan asap dan kesan berminyak selepas fogging itu jika itu dapat menyelamatkan saya dan keluarga daripada gigitan nyamuk aedes? Sanggup saya tak buka pintu untuk elakkan semburan asap dan lebih rela nyamuk aedes bermaharajalela di dalam rumah? Elakkan lantai rumah berminyak lebih penting daripada elak penyakit denggi?

Baca juga:
Awas bahaya denggi dan strok haba!

Sanggup peristiwa kehilangan makcik saudara akibat denggi berdarah (saya pernah ceritakan di post ini) berulang kembali kepada ahli keluarga yang lain, atau pun kepada diri saya sendiri?

😓😓😓
Baru tersedar. Baru terfikir.

Semburan asap atau fogging seterusnya, InsyaAllah pintu utama rumah saya akan terbuka luas.

Tiada Aedes, Tiada Denggi!

0 comments: