Kerja itu mudah tapi jangan lah ambil mudah!

Sunday, March 12, 2017 Ana 0 Comments



Kerja itu mudah tapi jangan lah ambil mudah!



Assalamualaikum & salam sejahtera...

"Maaf ya Cik, suratkhabar ini tadi pekerja baru yang susun, dia tak tahu nak susun macam mana"

Err...boleh terima ke alasan macam ini?

Susun suratkhabar di rak sebuah kedai serbaneka tidak lah begitu sukar. Jika sukar sekali pun, boleh saja dapatkan pertolongan rakan-rakan sekerja tunjuk ajar bagaimana hendak susun dengan cara yang betul.

Sikap ambil mudah


Pagi tadi lebih kurang jam 11 pagi saya ke Aeon Setiawangsa beli barang dapur macam biasa. Sebelum ke pasaraya, saya singgah dulu di salah sebuah kedai serbaneka untuk beli suratkhabar. Lama juga saya belek-belek suratkhabar di rak itu.

"Lain macam je suratkhabar hari ni. Kenapa macam nipis je?"

Bucu kanan atas suratkhabar itu saya selak dengan tujuan nak tengok nombor mukasurat kalau-kalau ada yang hilang. Ok saja, semua mukasurat ada. Saya ambil pula suratkhabar (jenis suratkhabar yang sama) yang berada di bawah naskhah yang saya ambil tadi. Sama juga nipisnya. Walaupun masih lagi ragu-ragu dan pelik dengan 'kenipisan' luar biasa suratkhabar itu, saya teruskan juga ke kaunter untuk membayar.

"Nipis eh surat khabar ni hari ni?" Saya cuba buat-buat tanya pada pekerja di kaunter (ada 2 orang pekerja di kaunter ketika itu) dengan harapan dia akan berkata "Eh, mungkin ada helaian yang tertinggal tu, meh sandar pada aku saya tolong check kan" atau pun "Eh, kami belum sempat susun suratkhabar tu, mungkin ada tersilap susun". Sebaliknya, pekerja itu hanya tersenyum dan ambil bayaran dari saya tanpa berkata apa-apa.

Saya pun dengan tanpa syak wasangka lagi terus ke pasaraya dan teruskan agenda membeli barang dapur. Lebih kurang 2 jam juga lah saya di sana sebelum pulang semula ke rumah. Apabila akhirnya berkesempatan nak baca suratkhabar, baru lah saya sedar ada banyak sisipan suratkhabar itu yang tiada! Walaupun tahap kemalasan hendak pergi semula ke kedai serbaneka tersebut sangat tinggi, saya gagahkan juga capai kunci kereta dan terus memecut laju. Iya lah, walaupun suratkhabar itu harganya hanya RM2, tapi rugi lah juga bayar untuk suratkhabar yang tak cukup sifatnya helaiannya.

"Dik, dik, ni tadi saya beli suratkhabar ni kat sini tapi ada mukasurat tak cukup lah"

"Oh ya, suratkhabar tu memang ada sisipan yang tertinggal"

Eh, mudahnya jawapan, memang dah tahu ada yang tertinggal ke? Tadi masa saya bayar di kaunter (pekerja yang sama) tak ada pula pekerja itu kata apa-apa.

Saya turuti pekerja itu ke rak. Diambilnya suratkhabar yang tersusun itu dan mula mencari-cari sesuatu. Cari apa agaknya? Takkan lah ada suratkhabar yang lengkap dan ada yang tertinggal helaian?

"Err, ada suratkhabar yang tercicir mukasurat dan ada yang tak ke dik?"

"Maaf ya Cik, suratkhabar ini tadi pekerja baru yang susun, dia tak tahu nak susun macam mana"

Kalau ikutkan hati yang geram sebab buang masa dan tenaga disebabkan perlu datang semula ke kedai itu, memang dah lama saya beri syarahan kuliah berleter dengan pekerja tersebut. Jika itu tugas pekerja baru, kenapa tiada orang yang semak atau monitor/pantau kerja-kerja pekerja baru itu? Satu perkara lagi, jika sudah tahu suratkhabar itu salah susun, mengapa tidak dibetulkan semula sebab saya lihat (ketika pekerja itu mencari-cari di rak) masih ada suratkhabar yang nipis dan ada juga suratkhabar yang tebal? Perlu tunggu seorang lagi yang senasib dengan saya datang mengadu suratkhabar tak cukup mukasurat baru hendak dibetulkan kah?


Sikap ambil mudah


Mungkin kerja itu nampak mudah sebab itu orang ambil mudah. Susun saja lah macam mana pun, asalkan dah tersusun di rak. Harap-harap sikap ambil mudah itu tidak diamalkan juga ketika bertugas di kaunter bayaran. Pulangkan saja lah berapa banyak baki bayaran kepada pelanggan, asalkan dah pulangkan!

Mungkin ada sesetengah perkara yang boleh ambil mudah, maksud saya tak perlu nak dirumitkan sampai jadi masalah negara. Tapi bila perkara itu melibatkan pihak lain maka wajar difikirkan juga sama ada sikap ambil mudah kita itu akan turut menyusahkan orang lain....


"Do what is right, not what is easy"

😎😎😎


0 comments: